Är IBS ärftligt?

Jag vet faktiskt inte men jag är benägen att säga att man i alla fall ärver tendensen till svag och sämre mage.

 

Varför jag säger så?

 

Jo för min mamma hade under hela min uppväxt magkatarrer och magsår. Hon sade ofta till mig att hennes tarmar blivit helt förstörda av detta. Att de var som russin typ.

 

Hur mycket sanning det var i det vet inte jag men jag vet att hon hade stora problem med sin mage.

 

Jag själv har ju utretts såååå många ggr och man har trott både en och två ggr att jag haft magkatarr. Medicineringen hjälpte en kortare tid och sen var det samma visa igen.

 

Jag har haft gallsten. Den opererade man bort för nästan 30 år sen. Jag har ofta problem med gallan (ja man har fortfarande produktion av de fast man inte har en gallblåsa).

När magen pajat skriker även gallan. Det bara forstar galla ur mig då magen är dålig.

 

(gör den det på dig som har IBS också?)

 

Jag har problem med magen som ni vet och jag har tre barn.

Min äldsta son har problem med sin mage. Han fick jätte ont i den när han var yngre. (det har han iof fortfarande). Riktiga kramper. Han  utreddes då han blev äldre och de konstaterade att han hade brock i magen. Ja jag vet att det inte är samma sak som IBS men han har faktiskt en svag och dålig mage.

Dvs tendens till att få sjukdomar i den.

 

När jag på senare år fick veta att jag hade en annan far dvs biologisk så det första jag fick veta. Ja kanske inte direkt det första men nåja. Det var att han också hade dålig mage och var riktigt sjuk pga den.

Min ena illebror (vi har samma biologiska far) har nästan exakt samma problem som jag. Om inte värre ibland. Kanske dags att han genomgår undersökningar så han får veta vad han har för fel.

 

Så JA jag är benägen att säga att det är ärftligt. I alla fall svagheten i magen.

 

 

Kram

Kommentarer
Postat av: V

Svår fråga... Min mamma som gick bort när hon var 53 år gammal hade alltid haft besvär med magen, hon fick tjocktarmscancer som spred sig till levern och hon gick bort 6 mån efter att hon fått besked om cancern...



Båda mina barn har känsliga magar..

2011-04-30 @ 18:09:11
Postat av: M Svarar.

Det känns lite som att det följer med i släktleden, men någon förnuftig sa till mig live för ett tag sen. Att vad är det som inte gör det.

Men det lät lite syniskt tycker jag.

Men jag tycker nog som du V att de mina har i alla fall liknade symtom.

2011-04-30 @ 18:35:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0