IBS:en blommar.

NEJ JAG ÄR INTE MAGSJUK.

Jag hade anfall för mindre än en vecka sedan och sen repade jag mig men tarmen har värkt och gjort ont och varit i olag med förstoppning och gaser i några dagar och sen så räckte det med att jag åt fel saker så drog det i gång igen men lite värre.

Nej jag ska tillägga att jag känt mig hemsk stressad den senaste veckan då det är lite ovisst om hur situationen på jobbet ska sluta.

Hur vet jag att det är IBS och inte magsjuka?

Jo för magsjuka blir diarre och kräkningar och illamående. Man spyr  och skiter om vartannat. Oftast har man alla tre grejerna. Det får jag sällan vid mina utbrott. Symtomen har jag alla tre men inte riktigt samtidigt.

IBS blir vattniga diarrerer med ehe vanlig avföring blandat.

Eller det kan iof se olika ut men när min mage har varit krånglig i flera dagar så kan jag känna skillnaden.
Dessutom får jag såna urintömmningar. Det är som att kroppen tömmer sig på all vätska.
Tyvärr så kan det också göra att jag får urinvägsinfektion på sikt då jag inte får i mig tillräckligt med vätska under dessa perioder. Jag dricker mycket men kan och får inte i mig det jag borde.
Så dessa två hänger också ihop.
Dvs slås tvåan ut följer ettan efter.

Så jäkla expert på mina symtom är jag.

För en magsjuka är mer aggresiv till sin natur , men den går över relativt fort än vad IBS:en är. NU säger inte jag att IBS:en är enkel den heller. Det kan vara nog så jäkla jobbig och svår...

För när IBS slår ut ordentligt så får jag ont då jag äter och måste ganska snart efter tömma.
Jag får ont i magsäcken och sen dröjer det nån dag så slår gallan ut.

Just nu är jag i det där stadiet att gallan känns och gör ont.
Så snart är det överproduktion av galla.


Jag gillar verkligen inte detta läge.

Just nu har jag en maginfluensa i närheten av mig och jag vet att jag kan suga åt mig den då jag just nu är nedsatt kondition pga alla infektioner den senare tiden och att magen redan är påverkad.

Så nu håller jag alla tummar jag har...

Kommentarer
Postat av: V

Hej, har läst igenom hela din blogg :) Igår var jag på Ersta och fick en remiss till IBS-skolan men det lät som att jag får vänta ett bra tag innan det blir nästa tillfälle. Såg att du hade fått plats nu i maj, hoppas jag kommer med också.



Hatar bokstavligen talat denna sjukdom och att man inte får ordentlig hjälp någonstans. Tungt!



Kram och lycka till med kämpandet!

2011-04-13 @ 21:46:09
Postat av: M Svarar.

Hej V!

Ja det är en skit jobbig sjukdom. Många människor förstår inte hur det är att leva med denna lömska magsjukdom. Oftast tror folk inte på en men det får man lära sig stå över.

Jag är skit glad att jag äntligen ska få gå IBS skolan. För jag har faktiskt väntat ett tag på att få gå den.

Om du kommer med kursen får du ge dit till känna.

Det kommer vara 12 st som går den med mig inräknad. Så du får väl gå runt och fråga alla så hittar du mig. Det jag saknar i min sjukdom det är att känna någon som har den också. så man kan byta kunskap och tips med varandra.

Kram från M.

2011-04-14 @ 06:57:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0