Svar till A.

Jag fick igår en kommentar från A.

Hej
Jag är en tjej på 18 år och lider också av ibs. Jag har haft diagnosen i några månader men har egentligen haft sen jag var femton. Jag led mer av att jag spydde upp allting jag åt förr. Men nu har jag både problem med kräkningar, förstoppning och diarré. Vissa dagar är bättre än andra men jag ofta en otrolig smärta i magen att jag inte kan göra nånting. Det kan vara i flera timmar och ibland bara en minut. Ibland så sticker det bara till i magen. Jag undrar om du också har problem med att du spyr din mat ibland, för jag läser mest hela tiden att folk bara har problem med avföringen och inte kräkningar. Men min läkare säger att man kan få det från ibs också.

Det är skönt att läsa din blogg och veta att fler gå igenom samma sak, då ens omgivning inte alltid förstår.

Är det några mediciner som du går på som har hjälpt dig? För tabletterna jag har använt fungerar inte alls.

Tacksam för alla råd jag kan få
Ha det så bra

2011-04-14 @ 23:43:56


Mitt svar till A.

Hej A!

Vad roligt att du hittat till min blogg.
Jag håller med om att det känns jätte skönt att veta att vi är fler som har IBS.

Jo jag kan må hemskt illa när jag magen blir i olag Det händer även att jag kräks och att jag sen också får diarreerna.
Dessa gånger så är det ibland lite svårt att avgöra om det är IBS:en eller en vanlig magsjuka.
De är så lika just i starten.

Jag ska inte säga att jag spyr ofta pga den men det händer. Oftast mår jag illa och känner mig spyfärdig. Det kan komma före diarreerna. Eller så kan jag ha dagar som jag bara är illamående och inte behöver gå på toa.
När jag är en fullt utblommat period kissar jag mängder också. Som att kroppen tömmer sig på alla vätska.

Har du såna problem också?

Jag fick för ganska många år sen diagnos som heter Interstitiell cystit (IC).(läs nedan)

Urologen talade om för mig att det är väldigt vanligt att man kan få det då man har IBS. Det är som att båda dessa hänger ihop ibland.

När jag haft långvariga diarreer så kissar jag ju då som sagt väldigt mycket och när anfallen hållit på en längre tid så kan man ju bara tänka sig hur mycket vätska jag har tappat. Då är man inte kacksig och tuff och framför allt så har man tappat all energi.
Då när det har varit så, så får jag oftast också urininfektion, som ett brev på posten. För då har man ju varit så tom i blåsan och systemet varit på sparlåga så då får bakteriaerna fäste i blåsan.

Jag äter inte direkt några mediciner men jag brukar ta till dessa ibland.
Kan var värt att testa.
Klicka här så kan du läsa mer.

Vad är det för medicin du har och tar mot din IBS??

Jag vet inte om det här blev svar på din undran men följ gärna min blogg så kanske du känner igen det jag berättar .

Kram//M.

PS:


Interstitiell cystit (IC)

Interstitiell cystit (IC) är en kronisk inflammation i urinblåsan som orsakar frekvent och akut urinering samt obehag i bäckenområdet. Den naturligt skyddande hinnan i urinblåsan (epitelet) skyddas mot gifter i urinen med ett proteinlager som kallas för glykosaminoglykaner (GAG). Vid IC har detta skyddslager brutits ner, vilket gör att gifterna irriterar urinblåsans väggar. Urinblåsan blir sedan inflammerad och lagrar urinen bristfälligt.

 

Klick här så kan du läsa mer om IC


Kommentarer
Postat av: A

Hej igen

Det hjälper att läsa din blogg och jag känner igen min i många av de situationerna som du beskriver.



Okej, aa för mig är det aldrig magsjuka då jag inte bara har en överkänslig tarm, utan även matstrupe som gör att jag lätt får upp maten via kräkningar också. Men sväljer jag maten igen får jag snabbt ut den via avföringen.

Jag har som du att jag mår illa vissa dar och där jag inte behöver gå på toa, men för det mesta jag både och. Men jag inga problem när jag kissar.



Just nu går jag på egazil men jag har testat andra tabletter innan. Men jag har gett upp på tabletterna nu då inser att det inte fungerar. Jag försöker istället ändra mina matvanor.



Går du på någon speciell kost som hjälper dig eller finns det vissa saker du äter som gör att du mår bättre?



Kram

2011-04-16 @ 23:54:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0