Vad härligt det är med internet.

På så vis har jag funnit en med samma sjukdom som jag har. En som vet hur jag har det och jag vet hur h*n har det.

För om jag ska vara ärlig vet jag inte om V är en tjej eller kille. ;-)

HAR DU NÅGON BLOGG DÄR DU SKRIVER NER HUR DU HAR DET I DIN VARDAG????

Fick detta svar på mitt svar tidigare idag.


Hej igen och tack för svaret :) Känner igen mig så väl i dina erfarenheter och hur det känns att ha denna sjukdom. Ingen förståelse får man tyvärr från vare sig läkare eller andra som inte har IBS. Suck. Jag fick min "diagnos" för ca 1 år sedan, har även celiaki, vilket inte gör saken direkt bättre. Ringde idag till Ersta och fick veta att jag fått en plats på IBS-skolan den 19 oktober - vet inte om man ska skratta eller gråta. Men, men...

Att man ska fungera i vardagen, arbetslivet osv precis som alla andra "friska" känns tungt. Man blir mer eller mindre impopulär på arbetsplatsen pga all frånvaro som naturligtvis följer med sjukdomen. Hela ens personlighet ändras ju faktiskt tack vare hur man mår varje dag. Tråkigt men sant.

Jag kommer följa din blogg och är glad att ha hittat någon annan som går igenom samma sak varje dag :)

/V

2011-04-14 @ 18:51:16


Hej V!

För hur det än är med förstående vänner så kan de aldrig riktigt förstå rakt igenom. Jag tror inte de ens kan föreställa sig hur det är om de så skulle vilja.

Men att höra dem säga att de förstår är ju en BRA bit på väg.

Sen alla sura kommentarer från folk runt omkring är sååååå superjobbigt.
För man kan nästan se föraktet i deras ansikten när man säger att man inte kan ditten eller datten pga att magen inte vill vara med.

Då säger de. Finns det ingen medicin som du kan ta.

Nej det finns inga bra hjälpmedel.

Inga jag har funnit i alla fall.


Förresten V är det ok att jag lägger upp dina kommentarer så här synlig i mina inlägg?
För de går ju att läsa för dem som klickar på kommentarer men jag vill svara dig så här öppet och tydligt då det KANSKE KANSKE finns fler där ute som lider av samma som dig och mig.

Kommentarer
Postat av: V

:) det är helt ok att lägga upp mina kommentarer och förresten jag är en liten dam på snart 45 år :)



Skönt att du har ett jobb som du kan styra själv och till och med jobba hemifrån ibland, som jag förstått det. Önskar jag hade det också. Jobbar själv heltid på kontor med mycket stress och noll möjlighet att planera sin tid - ja, du kan gissa hur svårt det är att kombinera med denna sjukdom.



Har haft litet funderingar på akupunktur som behandling mot IBS - ifall det kunde vara till någon hjälp. Har blivit tipsad om Dr Nie som ska vara superbra (och dyr), hhm, får fundera vidare. Hoppas du får en bra dag imorgon!

2011-04-14 @ 21:52:42
Postat av: A

Hej

Jag är en tjej på 18 år och lider också av ibs. Jag har haft diagnosen i några månader men har egentligen haft sen jag var femton. Jag led mer av att jag spydde upp allting jag åt förr. Men nu har jag både problem med kräkningar, förstoppning och diarré. Vissa dagar är bättre än andra men jag ofta en otrolig smärta i magen att jag inte kan göra nånting. Det kan vara i flera timmar och ibland bara en minut. Ibland så sticker det bara till i magen. Jag undrar om du också har problem med att du spyr din mat ibland, för jag läser mest hela tiden att folk bara har problem med avföringen och inte kräkningar. Men min läkare säger att man kan få det från ibs också.



Det är skönt att läsa din blogg och veta att fler gå igenom samma sak, då ens omgivning inte alltid förstår.



Är det några mediciner som du går på som har hjälpt dig? För tabletterna jag har använt fungerar inte alls.



Tacksam för alla råd jag kan få

Ha det så bra

2011-04-14 @ 23:43:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0