Jag fick ett mail!

Hej.

Läste om dig i Hemmets Veckotidning i dag. Känner igen mig i mycket du skriver, speciellt att det började vid 8 års åldern. För 2 år sen fick jag värre symtom, gick ner mycket i vikt och levde på flytande mat. Gjorde då efter mycket tvekan koloskopi, och hela tjocktarmen var full av divertiklar, flera stora som en blindtarm.

Trodde bara man fick det av trög mage, har aldrig varit trög, men det är vanligare än man tror.
Har inte druckit mjölk på 30 år, äter närmast glutenfritt, och är väldigtförsiktig.
Det är jätteviktigt att undersöka tarmen, inte bara med blodprov och att doktorn klämmer lite, utan som jag tar CT colon, och koloskopi. Jag hade alla symtom på tjocktarmscancer, hög FeCal tarmens sänkning, och trodde naturligtvis det värsta.
Undrar om du gjort koloskopi, och tagit FeCal? När jag var som värst var FeCal på 600, normalt är under 50. Det betyder att det är något annat än IBS, då är FeCal normal. Nu sist efter 2 år är den 53.
Fick en 3 veckors antibiotikakur nu i höst då jag för andra gången hade divertikulitt i tarmen.
Bor i Norge och har en bra husläkare. Tror inte det är vanligt i Sverige att få antibiotika, utan det ska gå över av sig själv. Ville bara dela med mig av min historia.
Vad bra att du är bättre, men att inte gå på toaletten på flera dagar efter Dimor, är inte det ont?



Hälsningar
Helena

 

Mitt svar:

Hej!
Jag har under årens gång gjort både koloskopi och hm vad heter det nu då..när man går ner med en kamera via halsen? Nåja det har jag också gjort. Koloskopin gjorde jag för så många år sen men jag vet att man då tog prov från tarmen. Men det var så länge sen så jag minns inga värden och så. Jag vet bara att man sade att allt såg normalt ut. Jag har ingen glutenintolerans.
Jag har aldrig hört talas om FelCal. Så antagligen har jag inte gjort något sådant test eller kanske ändå men att det inte nämnde det då det kanske var bra.
Ja jag vet inte. Men jag har gjort många ultraljud och jag har även opererat bort gallan då den spökade för ca 30 år sen. Divertikulit har jag aldrig hört talas om. Vad är det exakt?

Jag mår bra när jag tar dimor och eller imodium. Att min mage är stopp i flera dagar har ännu inte blivit ett problem. Iof kan jag få ont i magen av dimor så just nu testar jag imodium plus som funkar kanon. Klart det gör ont i magen på tredje eller fjärde dagen men inte som det gör om jag låter magen vara lös.
Jag har fått tillbaka en del av mitt sociala liv iom stoppande och det gör ju att man mår så mycket bättre om så bara psykiskt. Klart att mina diarréer fortsätter men nu har jag i alla fall en strategi för att ta en viss kontroll. Det har jag inte kunnat förut.

Ps. Får jag lägga upp ditt mail i bloggen och även mitt svar?
Det kan ju vara intressant för fler med ibs som kanske inte heller har hört talas om FelCal mm.


Helenas svar:

Klart du får lägga upp mailen om du vill. Blir lite ivrig när jag läser om magproblem.
Min äldsta son gick länge med ont i magen, viktnedgång, blodiga diareer. "För mycket hamburgare" sa husläkaren. Jag blev tvärarg, beställde koloskopi privat, och det visade klart Chrons sjukdom!
Tillbaka hos husläkaren, blev han snopen minst sagt. Nu har han efter 2 år äntligen hittat en medicin som hjälper för han, och kan börja leva igen och söka jobb. Han har privatnumret till sin fasta specialläkare på sjukhuset i Oslo, och kan ringa dygnet runt om det är något. Inte så dumt! FeCal är nästan standard i Norge vid magproblem. Man tar lite avföring i ett provrör, och skickar in till ett labratorium. Ca en vecka senare får läkaren svar. Under 50 är normalt, min son hade som mest 1500, jag själv 600.
Jag tror att det nästan är standard i min släkt med divertiklar. Genetiskt. Har man otur kan det gå hål på dom och ge bukhinneinflammation, eller fistlar.
En gång jag var i Danmark fick jag Yersinia, en tarminfektion. Efter en resa i Ryssland fick jag Giardia, en amöbainfektion, som ska behandlas med antibiotika.
Det är så viktigt att undersöka sig. Min mans far och farbror dog båda i tarmcancer. Min man tog koloskopi, helt fin. Vilken lättnad att veta att inga polyper ligger och väntar på att bli farliga.
Homeopater, naturmedicin, säger ju till nästan alla att dom har candida i tarmen, svamp, och skriver ut dyra piller. Här gäller det att orientera sig i allt som finns.

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!

Helena

 

Mitt svar till Helena:

Ja magen är ju ett rätt komplext system. Finns många orsaker till varför man har dålig mage och tarmsystem.

 

Det är inte alltid rätt att hitta rätt men om läkarna skulle ta en mer på allvar skulle man kunna avhjälpa många fler med magproblem.

 

Det jag tycker har varit mest jobbigt är att inte bli trodd och att läkaren gärna vill få det till att man är ett psykfall och att man inbillar sig mm.

 

Jag har ju alltid berättat för mina läkare att jag fått diagnos stressmage redan som åttaåring och att jag har problem med magen. Men man har då gjort olika tester igen och igen och igen. Klart jag varit glad för det men då jag fick veta att det heter IBS numera så har jag fått en större klarhet i vad allt detta beror på och jag har fått känna att vi är fler som lider av det och det gör att man känner att man inte är ensam. Det skrivs ju om det mer och mer och det gillar jag helskarpt. Att det faktiskt är vanligare än man tror.

 

För hur det än är så pratar inte folk gärna om detta för att det är lite skämsigt. Jag har slutat tycka det då jag lever med det varje dag och att det faktiskt är en mänsklig rättighet att gå på toaletten och utföra nummer två. Sen att vi som har IBS gör det oftare eller tom färre än normala människor så ska vi inte behöva bli kallade inbillningssjuka eller nått annat dumt.

 

Hälsningar M.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0