IBS anfall på resa i Åbo.

I helgen gav jag mig i väg på en mini semester. (fredag kväll - söndag morgon)

Alltid lika skrämmande att åka på nya platser men endast för att man inte vet om magen ska vara snäll eller inte. För själva resandet älskar jag. Se nya platser och länder är härligt spännande.

 

Jag har varit i Finland förut men inte i Åbo. Man åker ju oftast på kryssningar som går mellan Stockholm och Helsingfors. Men när man åker till åbo går man inte av båten. Utan båten vänder och går hem igen.

Åbo slott - Bild funnen på nätet.

Min bild - tagen inne på kyrkgården.

 

Men nu hade vi bokat en båt tur till Åbo med båten Galaxy och hemresan skulle ske med båten Europa.

Vi var alltså i land från klockan sex på lördag morgonen till klockan 19:15 lördag kväll. Vi var alltså utan båt i 13 timmar. Dvs vi var förvisade att vara på språng hela dagen. Nåja. Lite äventyrslysten är man ju så det var ju bara att gilla läget.

 

Vi var sååå trötta då vi skulle gå av båten, men efter att jag hade en trevlig båt resa tillsammans med goda vänner över havet så traskade vi bara på med våra ben.

Men så som jag ofta gör på resande fot, var jag fastande när vi klev av.

När vi sedan kom in till stan så åt mina vänner frukost efter ett tag. Jag var inte hungrig så jag lät bli. Dessutom för säkerhets skull då jag kände en lite oro i magen. Jag tuggade lite på en fralla som jag köpt tidigare i saluhallen. Men något mer än så blev det inte.

 

Vi gick hela dan på stan och det var härligt soligt och njutfullt. Magen höll sig så snäll så.

 

När vi sett det vi ville se på Hantverksmuseet på Klostergatan tog vi en kissning innan vi drog oss ner till stadskärnan igen.

Ett mysigt museum kan jag meddela. Gamla hantverkshus från gamla delen av Åbo.

Toaletten på hantverksmuseet.

Nu var det dags för mat. Det var inte många ställen att bjuda på som hade hyfsade matpriser så det blev en hamburgare på Hesburger. Den smakade gott och jag drack cola också. Gott med kall dricka efter att jag hade druckit ljummen dricka hela dan.

 

När vi ätit klart åkte vi bussen ner till terminalen och då dör min mage. Kan ha varit pga maten eller att jag faktiskt drack en cider. Men spela roll magen dog i alla fall. Så det blev ett toa besök. Shit.

 

Men sen när jag var klar kändes det helt ok.

 

Men sånt här gör ju att man undrar hur det hade gått om jag ätit frukost med de andra. För jag ska erkänna att det inte var många toaletter man såg i stan. Eller så var det bara det att jag inte tittade så noga då jag inte hade nått större behov av dem. Vem vet. För vi gjorde våra behov då vi stötte på en toalett. Så funkar vi ju normalt.

 

Men nu tillbaka till terminalen. Vi satte oss där och väntade på att båten skulle komma in. Vilket den till slut gjorde efter en lång väntan.

När båten lagt till vid kajen så drar magen min igång med stark känska av att gå på toa NUUUUU. Det var bara att ta mig raskt bort till toaletten.

Jag fick pressa mig igenom folkmassan för att ta mig till toaletten som låg i helt andra delen av terminalen. Jag fick nästan panik då jag kände att jag knappt skulle hinna ta mig dit. Vilket jag faktiskt gjorde. Tack och lov.

Bilden tagen då vi kom till terminalen. Men den fylldes fort med folk då det närmade sig avgång.

 

Men att sitta där på toa med ett sånt kraftig skitanfall och veta att båten går om en kvart var faktiskt panikartat. Hur fan gör jag om jag inte kan gå från toan? Då missar jag ju båten. Då kom tårarna.

 

Men hur som helst så fick jag gå från toaletten då magen lugnat sig något fast jag hade trängningskänning kvar och det har jag aldrig gjort förut men jag var nu tvungen.

Jag tog mig tillbaka till mina vänner som väntade på att få gå ombord.

 

Vi kom till slut på båten och jag kastade i mig två dimor. För att kunna ha lite glädje av båtturen.

 

När den väl hade börjat verka så åt vi middag ombord. Gud så hungrig jag var. Man blir ju så jäkla tömd och sen ingen ordentlig mat på hela dagen gjorde ju sitt.

 

Maten slank ner och magen höll sig lugn. Tur det.

 

Men i går då vi klev av båten klockan sex på morgonen efter en natts god sömn så kändes det lite obehagligt att veta att jag hade en timmes tunnelbaneresa framför mig. Men jag tog mig hem och magen höll. Men det berodde nog BARA på mitt Dimor intag på lördagkvällen.

 

Men jag hade ONT i magen hela söndagen och under hela natten till måndagen.

 

När jag får så här så får jag alltid mycket urintömningar också. Så nu är jag irriterad i blåsan också.

Så vi gör som vi brukar. Tar allt på en gång…

 

Inte lätt att vara en IBS:are men jag kom i alla fall iväg till ÅBO och det gör mig lättat och lycklig.

 

Hej hopp leverpastej.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0