Sommar kryss 18 - 19 juli 2012

Resan gick bra tack vare mina Imodium plus. 
 
Det är alltid lika pirrigt då man ska ge sig iväg dit där mat skall ätas. Jag vet ju hur min mage kan triggas igång på kort varsel. Den ena minuten kan allt vara bra och nästa mår jag så dåligt att allt annat får vänta.
 
Jag har haft några anfall den senare tiden och jag har ibland tagit stoppande och ibland låtit bli bara för att jag kan. Jag har fått planera och prioritera när jag ska ta dem. OM jag ska göra en sak en dag och en annan sak en annan dag så har jag fått se till situationen.
  • vilken av utflykterna eller ärendena är viktigast att klara av
  • vid vilken av dem ska jag tex inta mat
  • kan jag avstå en av aktiviterna för att riskera att drabbas av diarre den gången för att kunna göra något annat som är viktigare
Ett exempel. Jag vill åka till stan för att ta en skärgårdsbåt ut till fjäderholmarna.. Jag är orolig i magen och vill åka men vill inte ta medicinen för att jag vet att jag om ca fyra dagar ska tex åka båt eller resa någon annanstans. Då kan jag inte ta medicinen för att kunna åka till stan. Antingen kan jag chansa att åka till fjäderholmarna och låta bli att ta den där mysiga skärgårdslunchen. Kanske klarar jag resa utan anfall.
Men tar jag Imodium för att klara av den utflykten så riskerar jag att få min toadag på fjärde dagen då medicines effekt släpper. Då kommer det att infalla på dagen då jag ska göra min andra resa. Då kan jag ju inte ta medicin. För jag kan ju inte stanna tarmarna i ytterligare fyra dagar. Hänger du med. Det är ett dilemma.
 
Men mitt har i gjort att jag idag kan göra så mycket mer än förut. Så om jag måste prioritera säkerheten med magen så gör jag det. För på så sätt kommer jag kunna göra mycket saker som jag saknat.
 
Inför den här båtkryssningen hade jag bra dagar och jag kände att jag inte behövde stressa upp mig för jag vet att jag kan göra något åt problemet. Eftersom det brukar fungera att ta just stoppande. Jag åkte till båten utan en tanke på att ta något stoppande fast jag hade ätit lunch hemma under dagen. Jag kände på tunnelbanan in till stan att magen var lite orolig men jag hoppades att jag skulle ta mig till båt terminalen utan problem. Vilket jag gjorde. Tänk att jag tog rätt beslut om att invänta med medicinen. Jag mådde bra och kände att vad som än händer så ska jag ta stoppande för att kunna njuta av min båt resa med god mat och för att jag skulle kunna äta frukost och lunch dagen efter innan vi kommer i land igen. Jag vill ju verkligen få valuta för min resa.
 
Men sagt och gjort så inväntade jag med Imodiumet till jag hade ätit buffen. Jag kände då innan jag var klar att tarmarna började jobba och det kom FORT. Jag tog mina tabletter och åt klart. Jag misstänkte ett tag där att jag tagit de för sent men jag vet ju av erfarenhet att även om jag får gå på toaletten en eller två ggr så kommer det garanterat vara stopp sen i tre fyra dagar. Jag klarade mig från noll toabesök..... Yehaaa...
 
Så min resa var helt lyckad, både när det gäller maten, sällskapet och vädret...
 
Mys resa med andra ord.
 
Tänk vad ett par vita piller kan göra skillnad. Mitt liv har verkligen förändrats tack vare dem...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0