Medicin vid IBS

Jag fann en artikel i aftonbladet nyss som handlar om att man framtagit en medicin för den som har IBS.
Jag blev väldigt förundrad över det som står... Läs och se om du reagerar som jag-.
 
Denna artikel fann jag här:
 
Första läkemedlet mot IBS godkänt
 

För första gången har läkemedelsmyndigheterna i Europa och USA nu godkänt en medicin mot IBS.

Behandlingen hjälper framförallt mot förstoppning.

 

Nästan femte västerlänning har någon form av överkänslig eller ”irritabel” tarm, IBS. En sjukdom som påverkar det sociala livet på många plan. Inte nog med att det kan göra ont. Många tycker det är oehört pinsamt att ha en mage som bullrar och lever om. En del har så stora besvär med diarréer att de alltid måste hålla sig på behörigt avstånd från en toalett.

 

Inget universalmedel

Ännu finns inget universalmedel mot IBS. Istället handlar det om att hålla sjukdomen i schack genom att behandla och lära sig leva med de olika symtom man har.

I många fall räcker det med att lägga om matvanorna och börja äta regelbundet. Hjälper inte det finns olika alternativ. Stoppande medel och probiotika används exempelvis mot diarré som är det vanligaste symtomet. Fiberrik mat och bulkmedel rekommenderas vid förstoppning, vilket drabbar uppåt en tredjedel av alla IBS-patienter. Någon specifik IBS-medicin har inte funnits - förrän nu.

 

Stora förväntningar

Många har stora förväntningar på Constella, som det nya läkemedlet heter i Europa. Det består av substansen linaclotide och ska ges till vuxna vid måttlig eller svår förstoppning som inte blivit hjälpta av gängse behandling.

Kapslarna tas en gång per dag minst en halvtimme före frukost. Medicinen skyndar på matens väg genom tarmen och verkar inte bara lösande utan ger även effektiv hjälp mot smärtan.

En halvår lång blindstudie på 804 IBS-patienter som nyligen publicerades i American Journal of Gastroenterolog visar tydliga resultat. Av dem som behandlades med linaclotide var 45 procent ”väldigt” eller ”ganska” nöjda. Hela 72 procent kände ”någon”, ”betydande” eller ”fullständig” lindring av besvären.

 

Medicinen kan ge svåra biverkningar. Vanligast är diarré, gaser och värk i magen. 

 

EMA rekommenderar att preparatet blir receptbelagt.

I USA har den amerikanska läkemedelsmyndigheten också godkänt substansen men under namnet Linzess.

SKRIVET AV CAROLINE HOUGNER

 


Då måste jag få undra...

 

När man har IBS är ju bland annat symtomen diarré, gaser och värk i magen. Vilket gör att ens liv är mycket eller kanske bara delvis begränsad.Nu str d iof att den framför allt hjälper dem med förstoppning. Men då tycker jag att det ska stå så i rubriken att de funnit en medicin som kan hjälpa dem med IBS-förstoppning.


Vem vill då ta denna medicin som har svåra biverkningar som just diarré, gaser och värk i magen.

 

För om man har förstoppning och tar den här medcinen får man ju symtom som vid IBS-Diarre

 

Vad gör man då för vinst att ta medicinen?

 

Har jag missat nåt här? Eller tänker jag helt fel.

Jag önskar att de som har förstoppning blir avhjälpta med denna medcin. Det vore ju kanon. Men de har ju inte löst IBS gåtan än i alla fall. Enl mig.


Kommentarer
Postat av: Linn

Har precis fått Constella utskrivet. Själv gör det inget om jag får diarée (!) Jag vet att det låter sjukt. Men jag är alltid förstoppad vilket dagligen lider till kramper och jag lever på microlax vilket inte känns hållbart. Därför ger jag Constella ett försök. Dock svider det att behöva punga ut 700 spänn i månaden. Men det är det förhoppningsvis värt.

IBS är ju så himla olika från person till person. Ett steg framåt i utvecklingen är bättre än inget tycker jag.

Svar: Ja IBS har ju många olika symptom som beter sig olika för var och en. Har man mest problem med diarré så ser man förstoppning som en möjlighet att känna sig trygg några dar så man kan göra saker man inte kan då man har diarréer.
Är man förstoppad medför ju det magont och annat jobbigt och man önskar sig diarréer.

Det är ju så..

Alla symptom är jobbig för en som person. Jag kan ju medge att båda kan vara lika jobbiga. För jag kan också bli förstoppad men då mina diarrrer kan hålla i sig i flera dar och upp till veckor så blir d en frist när förstoppningen kommer. Sen är d säkert precis tvärtom för den förstoppade.
♥♥ Min IBS och Jag ♥♥

2013-10-29 @ 20:03:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0