WOW.

Idag var det då dags att bege sig till Ersta sjukhus och få veta mer om IBS skolan.

Vädret var inte det bästa men humöret var absolut på topp. Magen- ja den var inte så snäll men tillräckligt för att jag kunde ta mig dit och hem.

Jag gick vägen bort mot sjukhuset och jag såg Katarina kyrkans kyrktopp mellan husen till höger.

Jag gick med lätta fötter bortåt.

Fotografiska museet syns där nere vid kajen. Där även Birka och Viking båtarna lägger till.

 

Men vilken häftig förmiddag jag har haft. Kom till Ersta sjukhus och anmälde mig i kassan och fick veta att jag skulle åka fyra trappor upp och där skulle jag möta sköterskan.

 

När jag kliver in i hissen visar det sig att det finns en en IBS mottagning på plan 4. Det är nästan man blir religiös faktiskt.

Så mäktig känsla av att det finns kunniga människor på just detta. En avdelning där de har dag avdelning och även vanlig avdelning, för dem som behöver behandling över dagen eller med övernattning.

Helt sjukt härligt att inse att det finns beredskap för just OSS.

 

Alltså en hel mottagning för dem som har IBS.

 

Hur som helst jag kommer till mottagningen eller avdelningen kalla det vad du vill. Jag hittar inte rummet med sköterskans namn så jag ser nog lite vilsen ut. Men absolut inte orolig eller så. Men det stannar upp en kvinna som jobbar där och frågar vem jag letar efter. Jag talar om vem och kvinnan visar mig till sköterskans dörr som inte hade hennes namn på som de hade sagt i receptionen. Men jag blir i alla fall visat till väntrummet. Men innan jag hinner gå från dörren där sköterskan skulle ha varit. Träffar jag en kvinna till som berättar att sköterskan delar rum med andra. Att det är därför som namnet inte stod på skylten.

 

Sen sitter jag där i väntrummet och flera av personalen hälsar vänligt på mig.

Vy från fönstret.

klicka på bilden så blir de större.

 

Nästan så jag ville bli inlagt pga all vänlighet. För den möter man inte så ofta som IBS:are.

 

Men sen kommer kvinna nummer två tillbaka och undrar varför sköterskan inte har kommit men jag svarar lugnt att jag inte har tid förrän halv nio. Men, säger hon, det är klockan nu så jag ringer till sköterskan. Sen kommer hon tillbaka och säger att hon är på G.

 

Strax efter kommer en kvinna och frågar om jag ska till ... och jag svara japp. Det visar sig vara sköterskan som jag ska träffa. Vi går in i hennes rum och börjar talas vid.

 

Vilken underbar människa hon var/är. Vi pratar i över en och en halv timme. Om hur jag har det och allt jag kommer på om mina tarmproblem.

 

Det visar sig att hon själv har IBS och det kändes lite som aha fan vilken tur att hon har det för då vet hon vad jag pratar om och hon känner ingen det jag berättar.

 

Det visste hon.

Vi pratade lite om vad som ska hända på IBS skolan. vi gick igenom programmet och jag fick två patientinformations böcker.

Jag fick även lite tips av henne som jag ska prova.

  • ta en dimor tablett direkt på morgonen. (den bieffekten den har är ju förstoppning, men den kan man ju ta en microlax om det skulle bli ett problem
  • eller prova papaverin som tydligen ska ha bra effekt för en del IBS patienter.
  • (kanske) sluta med kolsyrade drycker

 

Jag ska testa en Dimor tablett på morgonen har jag bestämt mig för.

 

Hon talade om att hon tar en då hon redan på morgonen kan höra hur magen mullrar och bökar och har sig. Då vet hon att den är på gång men tar hon en så lugnar hennes mage ner sig. Hon slipper då diarréerna.

 

Hon talade om att Dimor stillar (magens) tarmens nerver som gör att allt stannar till.

 

Papaverin stillar ju magen och tarmens kramper vilket har ungefär samma effekt.

 

Nu ska här testas.

 

Men först tog jag mig hem igen.


Vilken underbar stad vi har... Kan inte sägas nog för många ggr.


Kommentarer
Postat av: V

Härligt att höra att du var nöjd med besöket :) Jag har hört att Aloe Vera ska vara bra mot IBS - så nu testar jag det och tar en "drink" varje morgon.



Ser fram emot att få komma till IBS-skolan ... i oktober. Fast jag vet inte hur det kommer att gå.. när jag träffade doktorn på Ersta sjukhus så satt jag bara och grät (ja, patetiskt)igenom hela besöket. Kändes så förnedrande och att läkaren ändå inte riktigt förstod även om hon lyssnade och var trevlig och så... Känslorna finns så nära ytan så jag undviker att prata om detta, lätt i och för sig för jag har ingen i min närhet som jag kan prata om detta heller.

2011-05-05 @ 19:43:14
Postat av: M Svarar.

Men det är väl klart du får komma till IBS skolan då du fått ett datum. Eller?

Men om det var en IBS läkare kan jag inte begripa varför hon inte var bemötande mot dig. Det måste de ju begripa att det här är skit jobbigt att leva med.

Sköterskan jag mötte idag var väldigt bra för hon lever själv med sjukdomen. Det var sååå befriande.

Jag berättade för henne om min blogg och att jag blev hittad av dig och att vi har samma symptom och diagnos. Jag berättade att du ska gå skolan den 12 oktober. (jo jag såg sen att det var den 19) Då sa hon att det var skola den 19 och att det BARA var en endagars kurs. Visste du det?



Men jag tycket att det är skönt att skriva med dig för att du förstår hur detta är, nu blir ju iof det vi skriver offentligt för dem som kollar in bloggen men det KANSKE KANSKE hjälper någon som står där i starten av livet med ibs. Som kanske känner att h*n får stöd i det du och jag skriver här.



Men jag håller med dig om att det är sååå svårt att få folk runt omkring att fatta hur hämmande det här är och att man faktiskt hela tiden går runt med en jävulsk trötthet som gör att man knappt klarar av att existera ibland.



Det där med Aloe Vera är helt rätt enl sköterskan. Hon prata om ett medel som finns på apoteket som är gjort just på AV. Men inte minns jag vad den hette så klart. Men det är en ljusblå kartong med någon typ av gul sol aller nått sånt. Tror den började på P.

Jag berättade det för en person idag som berättade att en vän till henne just hade köpt denna medicinen och blivit så mycket bättre med sin uppkörda och gasiga mage. Jag har sms henne och hoppas på att jag kan tala om för dig vad den hette. Men om inte annat så kommer sköterskan prata mer om den på skolan, så jag kan återkomma då om jag inte får svar av tjejen jag talade med idag.



Kram.



Ps medicinen heter proibsDs.

2011-05-05 @ 21:30:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0