Finland.

 
Att få göra det man vill NÄR man vill är inte lätt då man har sjukdomar som gör det svårt. Det finns många sjukdomar som hindrar oss.
 
I mitt fall är d oftast min IBS som gör att jag inte kan göra det jag vill. Det är säkert inget nytt för er som också har det.
 
Jag har haft en dålig period med mycket diarreer men jag har kunnat göra det jag och många andra med mig måste göra. Jobba. Det fungerar väldigt bra...
 
Men det beror ju mest på att jag låter bli att äta så att jag klarar av mitt jobb.
Men när kvällen kommer måste jag ju tillåta mig äta. Man blir ju sååå energifattig annars.
 
Det är ett sätt att leva då IBS är som värst. Men jag kan ju inte gärna gå på bio som är en sak som jag tycker mycket om att göra. Jag väljer ju då bort allt sånt.
 
När det är dags för en resa så kan jag alltid prepparera mig så att det ska fungera. Det funkar för det mesta.
 
Jag har också sen ett år tillbaka haft ont i min högra nedre delen av magen. Ingen läkare vet vad det beror på och de söker och söker och söker. Alla spekulerar men de har i alla fall uteslutit farliga sjukdomar.
 
Det man fann som inte sitter just där är ett bråck i min mage, mitt i magen i närheten av naveln. Vad de ska göra åt det vet jag inte i nuläget.
 
Jag åkte i väg på en tripp till Finland förra helgen fredag kväll till söndag förmiddag och det lyckades bra med att ta stoppande. Jag kunde njuta av maten och jag kunde gå i land utan att vara rädd för att magen skulle falla. Vi hade en mycket givande dag i Finland.
 
Magen föll sedan i  samma stund som jag klev in i min lägenhet igen. Det är sååå synd. För mina stoppande brukar hålla tre till fyra dagar men magen har de senaste gångerna kommit i gång inom två dagar. Lite läskigt då det har varit min trygghet. Kanske bara tillfälligheter som gör det.
 
I veckan har jag varit på en koloskopi och det var fan inte kul alls. Det gjorde verkligen skit ont. De fick ge mig smärtstillande och lugnande flera ggr för att kunna genomföra undersökningen. De letade efter tumörer el dyl. Tack och lov fann de ingenting annat än att läkaren kunde konstatera att min tjocktarm var skrynklig och att den blivit så d jag har haft IBS i så många år. Det hade jag aldrig hört talas om förut.
 
Skrev om det på facebook och där fick jag genast svar från en annan tjej som också fått veta det av en läkare då hon gjorde en koloskopi också.
 
Så det är kanske vanligare än man tror då.
 
Jag lever mitt liv med mina dalar och toppar och det är inte alltid så lätt att planera saker men jag känner ändå en större tilltro idag än jag gjorde för många år sen. Nu har jag ändå en viss kontroll som gör att jag känner mig trygg då jag verkligen måste göra saker som man inte kan avstå... Men även saker som gör livet lite roligare.
 
Hur mår du med din IBS??
 

Kommentarer
Postat av: V

Hej, tänker på det som du skriver om att inte kunna njuta av lunch när du arbetar -har det precis likadant - ibland testar jag och får oftast ångra djupt senare på eftermiddagen. Så trist och så jobbigt. Jag har själv haft det tufft det senaste året - både fysiska IBS-besvär som numera även börjat påverka psyket på ett negativt sätt. Men, man försöker kämpa från dag till dag - men visst blir man ordentligt less ibland :(

Kul att läsa några rader från dig - du finns bland mina favoritsidor när jag surfar på nätet :)

Kram!

Svar: Hej V!Det var länge sen vi hördes.Ja livet är inte snällt alla gånger. Så sjukt att en mage kan styra så mycket i ens liv. Det är så mycket man kunna göra socialt sätt men man stoppas väldigt ofta så man nästan slutat försöka.
Kram.
♥♥ Min IBS och Jag ♥♥

2013-04-20 @ 20:24:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0