Det kom en kommentar på ett inlägg.

Det kom en kommentar på inlägget Svar på kommentar.
 
Hejsan!
 
Jag är en 19-årig tjej från Finland som har haft IBS I ca 12 år..
Har precis samma som du, alltså diarré och förut kanske jag var tvungen att springa till toaletten 8-9 gånger efter en måltid.
Bara av ett glas vatten kunde jag få diarré och börja må riktigt dåligt.
 
Förra våren gick jag på hypnos ca 5 gånger (i ett halvt år) och det hjälpte jättebra.
 
Nuförtiden behöver jag endast springa till toaletten högst 2 ggr :) Men även det är jobbigt..som du säkert vet!
 
Det är så skönt att läsa om någon som lider av samma sak som en själv, för även om det är jättemånga som lider av IBS så har jag inte träffat någon som gör det, vilket är synd.
Det känns bra att iallafall kunna läsa om andra med IBS och kunna konstatera att man nog inte är ensam om det här.
 
Som jag ser att du skrivit tidigare, att man ibland inte ens kan fika på stan eller något liknande kan kännas jättejobbigt, och när man säger till kompisen att man nog inte kan komma med och fika så tycker hen säkert att det är löjligt, men ingen förstår hur IBS-människors magar fungerar..IBS kan ju växa bort med åren, så vi får hoppas att det gör det för oss båda, och alla andra som har IBS förstås!
 
(Hittade till din blogg idag, och tänker fortsätta följa med den :))
 
Mitt svar till Cathrine.
 
Hej!
 
På vilket sätt hjälpte hypnosen dig?
Vad fick du lära dig där?
Har du några tips på hur man kan påverka så man mår bättre??
 
Sen till det där att det kan växa bort. Det kan det säkert göra men det har den inte gjort för mig.
 
Jag är ju 50+ och har bara blivit sämre i min IBS.
 
När jag var lite och fick min diagnos (jag var åtta år då), minns inte jag så mycket av. '
Men jag låg inne på sjukhus och d jag har minne av var att jag då hade slem i avföringen.
Fick med mig stressmage diagnos när jag lämnade sjukhuset.
 
När jag var tonåring var jag för det mesta förstoppad men jag minns inte att jag direkt led av det.
 
Jag vet att d var jobbigt runt menstrautions tid. Då hade jag hemska smärtor både pga mensen och pga magen.
 
När jag var gravid vilket jag varit några gånger så hade jag inga som helst problem med min mage.
 
De senaste tio/tretton åren har diarreerna tagit över. Är förstoppad ibland också men det lider jag inte av. Det är mina bra perioder med magen.
 
När diareerna slår till och inte vill ge sig är d inte mycket jag hurrar för. Då mår jag skit dåligt både fysiskt och psykiskt.
 
Just nu är jag inne i en dålig period och ärligt talat känns d ungefär som influensa.
 
Ont i kroppen, ont i huvudet och muskelvärk och ont i ryggen och magen.

Kommentarer
Postat av: Cathrine

Ja känner precis igen mig i det du skriver, men jag har aldrig haft ont i muskler, rygg o.s.v., alltid nog bara magen som är sjuk!
Hypnosen hjälpte mig jättebra som jag redan sa, säkert finns det också i sverige möjlighet att slippa på hypnos?!
Jag har alltid varit ganska stressad så han började med att "ta bort"/minska på min stress genom övningar där jag bara låg och lyssnade när han berättade en kort historia, som jag skulle sätta mig in i psykiskt! Det gjorde vi varje gång jag var dit,och efter det har jag inte alls varit lika stressad, vilket i sin tur har lett till att min mage har varit bättre. men sedan lärde han mej också hur jag ska tänka när jag får panikanfall(diarréanfall om man kan säga så) och det övade jag på hos honom, jag skulle tänka att tarminnehållet blev lite hårdare(normalare) och att tarmen gick från röd (irriterad) till ljusrosa (normal) och det kan verkligen hjälpa ibland, och paniken kan gå över. Detta gör jag nog bara i skolan och när jag är hemma hos någon annan, för att undvika att behöva springa till toaletten hela tiden. Han lärde mej också att jag alltid ska tugga maten ordentligt och äta långsamt och alltid sitta minst 15 minuter stilla före jag stiger upp från matbordet efter att jag ätit. Ibland glömmer man förstås bort att äta långsamt och tugga maten ordentligt, men när jag kommer ihåg de här 3 stegen så brukar jag oftast må ganska bra efteråt.
Det värsta är alltid att fara ut och äta tycker jag, börjar alltid må riktigt dåligt efter det. Nu har jag börjat ta en Imodium precis före maten, och då brukar jag klara mej från att springa till toaletten en enda gång :)
Va tråkigt att höra att du bara blir sämre och sämre.. jag har varken blivit sämre eller bättre och väntar bara på att det snart ska finnas något botemedel mot IBS!

2014-02-13 @ 17:55:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0