Det kom ett mail!

Ett mail som berörde mig.

Hej Du

Ramlade in på din blogg av en händelse när jag sökte på IBS.
Sonen 20 år,. har tydligtvis fått denna diagnos. Alla blodprover är bra och det enda som är kvar i utredningsväg är ultraljud på buken. Har otroliga kramper runt naveln speciellt på fm när han ska äta, i går låg han på golvet och vi fick akut åka till vårdcentral. Blir bättre ju längre dagen lider men det hela blir ju lite psykologiskt eftersom han snart inte vågar äta. Här handlar det väl inte så mycket om diarre utan mer åt förstoppningshållet. Han har fått Sertralin utskrivet eftersom han (och hela familjen) varit utsatt för enorm stress sista åren. Äldsta sonen fick akut leukemi -09 och blev stamcellstransplanterad 6 mån senare. Här hade 20-åringen en stor uppgift, det var nämligen han som matchade som donator - tala om stress!! Storebror mår i dag alldeles utmärkt men det gör som sagt inte Edvard.
Brukar man få så helvetes ont så fort man äter? Prövar nu med Egazil för att se vad det gör.
Kom gärna med lite råd.

Hälsningar
A

Mitt svar:


Hej A!
Jag är som du förstår ingen expert på ämnen även om jag faktiskt har levt med IBS sen jag var åtta år (dvs i 42 år). Jag är inte på något vis utbildad i frågan eller i sjukdomen.

Jag är själv fortfarande letande och i det stadiet där jag inte funnit det optimala sättet att leva för att slippa de jobbiga perioderna.
Att ha IBS är inte alltid lätt.
Jag kan inte säga till någon hur man ska eller vad man ska äta då det är så olika för olika personer.
Det är även svårt att veta hur man ska äta då det funkar ena gången men inte i andra.
Klart man vet några saker man inte kan äta för man vet att magen pajar.Men det är så svårt att veta faktiskt.

Jag kan få hemskt ont i min mage. Jag har ju mest problem med mina diarréer För mig är det ju oftast så att min mag ont försvinner då jag tömt tarmen, efter flera toabesök.

Men jag har även problem med min galla även fast den är bortopererad så slås den funktionen ut när min IBS är som värst och den magvärken släpper då inte vid toabesök. Jag måste då ta muskelavslappnande. I mitt fall tar jag då papaverin.

Jag förstår att din son inte vill äta då han vet att magen kommer att göra ont. Det blir en otroligt dålig cirkel man kommer in i.

Jag har ju levt mitt liv så att om jag ska göra något som innebär dålig närhet till toalett så avstår jag att äta. vilket inte heller är bra för magen.

Jag har varit tvungen för att kunna göra det jag både vill och måste.

Nu har jag börjat få lite mer kontroll över just den biten då det fungerar rätt bra med stoppande.

Jag tror att vägen till en bättre magen kan bara var och en hitta själv.

För det är svårt att råda och tipsa.

Men jag är jätte glad att du hittat till min blogg. Kanske kan du hitta något där som kan ge lite tips och ideer.
Jag skriver ju om mina erfarenheter och hur mitt liv ser ut.
Jag lägger även upp sånt som jag hittar ute på nätet som tips till mig själv men även till andra.
Det som inte hjälper mig kanske hjälper någon annan.

Hälsningar M.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0