Jag har hittat en annan IBS:ares blogg.

På hennes blogg har jag svarat på frågor ang IBS..

Här kommer frågorna och mina svar.

Ålder?

49


Kön?

Kvinna.


Har du någon diagnos?

Jag har svår IBS, Har haft gallsten, tog bort den 1981, men drabbas fortfarande av anfall. Rosacea, Interstitiell cystit.


När började dina besvär/symtom?

När jag var åtta år (fick då diagnosen stressmage). Jag har sedan lidit av magproblem hela livet. Jag fick tillslängt mig hos läkaren för några år sen att jag hade IBS. Jag fick en remiss och fick träffa en Mag och tarmläkare där jag ställde frågan om det var vad jag hade och hon talade om att jag hade en svår IBS. Då man har åkt in och ut på undersökningar som inte givit några andra svar, gör att man diagnostiseras IBS. När jag berättade att jag fick diagnos stressmage 1969 så talade hon om för mig att det är samma sak som just IBS.


Vad är ditt huvudsymtom/besvär?

Jag har alla symtom som man kan ha vid IBS men jag lider mest av diarréerna och värken i magen.


Vad är det värsta med din sjukdom/dina besvär?

Att magen är så oberäknelig. Man vet aldrig när attackerna ska börja.

 

Vad är det bästa med din sjukdom/besvär, eller finns det någon positiv sida? Jag kan inte säga att sjukdomen har någon positiv sida. Men man får kanske vara glad att man inte har en dödlig sjukdom.

 

Om du fick bli frisk idag, vad skulle du göra då?

Göra allt det där som man idag får låta bli. Packa en picknick korg och sitta ute i solen och njuta av den goda maten, utan att behöva oroa mig för att det inte finns en toalett i närheten.

Hur tror du/vill du att ditt liv ska se ut om säg 5 år?

Då jag nyligen fått lite ”verktyg” att testa så hoppas jag att jag mår bättre och har en stabilare mage.

Om du fick en önskan, vad skulle det vara?

Att man fann ett botemedel för att bota IBS.

Hur mår du idag?

Har precis klarat av en av attackerna så just nu är jag lite slö och hängig. Men har fått stopp på magen så nu kanske det blir några dagars frist.

Hur tycker du att sjukvården har bemött dig?

Så som sjukvården fungerar idag. Ingen tar tag i hela människan utan man bollas hit och dit och ingen tar på sig att hjälpa en. Man får en diagnos men inga redskap eller tips på hur man kan lindra problemet.

Hur skulle du beskriva din sjukdom/diagnos?

Hindrande och så himla stoppande. Man vågar inte göra saker som man vill för att man inte vet när magen ska bli dålig. Den begränsar en till ett aktivt liv.

Vad gör du/hur kan du må bättre alltså vad kan du göra för att lindra?

Jag försöker varva ner och inte stressa upp mig för små saker. Jag släpper alla måsten. Jag har fått tips att ta dimor så att jag får fortare stopp på magen. Jag undviker Läsk och att tugga tuggummi vilket jag drack och tuggade varje dag.

 

Till sist, vad skulle du säga till någon som har fått samma diagnos som dig?

Jag vet inte vad jag skulle säga, utan jag skulle nog bara vara en som lyssnar. För när man har detta så är det så många som inte förstår en och jag kan då vara en att dela erfarenheter med. Jag hade gett vad som helst att känna någon med diagnosen som vet vad man går igenom och som förstår hur saker kan ställa till sig för en då man inte kan göra saker man tänkt.

 

Här kan du läsa mer på hennes blogg och mina svar på hennes frågor.


Kommentarer
Postat av: Mumin

Hej igen Marita!

Mumintrollet här, kul och se att du lade ut intervjun :D

Jag kom bara och tänka på en sak, när jag har läst tidigare inlägg av dig med dina magbesvär. Du råkar inte ha lestid eller questran som medicin? Jag har ibs-d och knaprar loperamid varje dag men i mycket mindre mängd med lestid. Jag har också problem med gallan därav lestid för och få kontroll på attackerna. Lestid binder gallsyror och hjälper mig med lite jobbigare mat.

Ville bara tipsa om du inte hade hört talas om den.

Kram

2011-07-17 @ 09:46:20
URL: http://levamedibs.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0