Positivt tänkande.

Är inte lätt när andra ser ner på IBS.

  • det är väl ingen sjukdom
  • du kan väl inte ha den du som är så tjock
  • det är väl bara för dig att äta rätt
  • det är väl bara att motionera


Mitt positiva tänkande över dessa okunniga kommentarer.

  • jo det är en sjukdom som funnits under alla tider men att det har hetat olika under tidens gång. Var femte person lider av IBS. Visste du det?
  • jo man kan visst vara överviktig. Det är tarmen som strular som gör att jag ibland inte får behålla maten ordentligt. Det är inte att äta jag har problem med. Jag gillar mat och jag äter det jag tycker om och klarar av att äta. Så det är inte mat i sig det är fel på det är att jag skiter av maten som är fel. Jag kan tappa många kilon då magen är i olag men jag går sen upp det och ibland lite till.
  • ja visst kan jag äta rätt. Om du talar om för mig vad som är rätt att äta. Deal?
  • javisst kan jag motionera. Men det tar inte bort den dåliga tarmfunktionen. JO iof hjälper väl det till att få den att röra på sig men jag har ju redan fel på att den rör sig för mycket.

 

Men det folk glömmer är att de inte alltid heller är så friska och pigga eller gör alla dessa saker och jag gnäller inte på dem då eller hur?


Tänk om jag skulle säga till dem.

  • Du som är så frisk och smal och muskulös varför kan inte du träna mer, äta bättre och bli ännu smalare?

Eller ännu dummar.

  • vad dum du är som tränar så mycket
  • ät mer mat du ser sjuk ut
  • fan när ska du gå ner mer i vikt då?

 

Men nu hör det till saken att det där är upp till var och en eller hur?

 

Det finns så många människor som har dolda sjukdomar som ingen/vi/jag vet om.

Så fram för bättre förståelse och för positivare tankar och för större ödmjukhet mot varandra.


Jag kan inte:

  • Gå på bio när jag vill
  • Äta middag på stan när jag vill
  • Fika på stan med en kompis
  • Åka oplanerat med bilen och se nya ställen

 

Men däremot kan jag:

  • Se vilken film jag vill hemma, med familjen eller en kompis.
  • Äta middag hemma med trevligt sällskap, eller hos en bra kompis som fattar att jag kanske måste sitta på toa ett BRA tag efteråt, och hon måste bo nära.
  • Jag kan fika med en kompis. Det är rätt mysigt att duka ute på balkongen och fika med en bra vän när solen skiner.
  • Jag åker oplanerat med bilen till nya platser men bara när magen är lugnt vilket faktiskt händer ibland.

 

Men självklart kan jag inte göra det ovanstående alltid heller men man måste försöka göra det bästa av det man har när man kan.

 

 

Vi är väldigt snabba på att dra egna slutsatser över varför folk gör som dom gör eller inte gör.

Man ska visa en ödmjukhet mot varandra för man vet ALDRIG vad som gömmer sig i varje kropp och själ.

 

Döm inte mig efter pälsen så visar jag dig ödmjukhet när du har det svårt och kanske behöver mig.

Jag är en människa med känslor och hjärna som fattar när du dömer mig.


Kommentarer
Postat av: Malin

Hej! Jag är med i en fototävling och undrar om du har lust att rösta på mig TRE gånger, det är bara att klicka på länken här under och rösta på Malin Lydin (högst upp i högra hörnet)

https://www.facebook.com/pages/ExtraFilmse/113793168667900?sk=app_113146735428789&ref=nf



Det är jätte jämnt och därför behöver jag fler röster!! Tack

2011-05-06 @ 08:02:09
URL: http://malinss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0