Värdighet.

Jag har läst en del kommentarer på ett forum som jag är med i. Där är det människor som har IBS precis som jag.

 

Det jag ser är ett återkommande problem är hur de flesta behandlas på sina arbeten, och de som inte kan hitta ett jobb som fungerar med deras magar. Hur en del har blivit och varit sjukskrivna hur länge som helst och hur en del tom har blivit utförsäkrade.

 

Hur missbetrodda de har blivit. Att man tom har kallat IBS för InBillningsSjukan. Fräckt va???

 

Jag har ett jobb som inte påverkar min mage negativt. Däremot kommer det dagar då min mage påverkar MIG negativt. Jag har ett jobb jag älskar och jag har en fungerande arbetssituation. Kanske tycker de berörda att det inte fungerar lika bra som jag tycker. Men vem är den som bestämmer när man inte sköter sitt jobb? För att ha problem med magen och tvingas vara hemma ibland när den tagit över helt är ju inte ett bevis på att man inte gör det man ska när man är på jobbet. Right?

 

Men allt handlar ju om att få ha en värdighet i sitt yrkesliv. Att respekteras att man är den man är.

 

För tänk OM alla arbetsgivare skulle ”kasta” ut oss med IBS. Vad skulle hända då?

För man får ju inte avskeda någon pga hälsa, eller hur? Däremot har de ett ansvar att hjälpa till med ett försök till tillfrisknande. Vilket de gör också?

I min värld har det varit så.

 

Jag förstår att det inte kan vara så lätt alla gånger för chefer ute på arbetsplatserna att ha folk som är sjuka jämt så att jobben inte blir gjorda. Men det är inte det inlägget handlar om. Utan vårt perspektiv från vår sida av saken.

 

Vilket ledde till att jag fick gå IBS skolan som jag tidigare skrivit om här. Och på det sättet har jag fått en större förståelse hur IBS fungerar och hur man successivt kan hitta de verktyg som kan hjälpa till att man mår bättre. För helt bra kanske man aldrig blir men bättre. Varför jag skriver kanske är för att man vet ju aldrig vad forskningarna kring IBS kan ge i slutänden.

 

 

Min tanke är. Hur kan man hjälpa dem med IBS att få arbeta med något som passar?

  • Bättre kunskap ute på företagen?
  • Större respekt ute på företagen då man är anställd över att man har sjukdagar ibland?

 

Eller ska man kanske se denna sjukdom då den slår ut människor helt som att de faktiskt är så sjuka att de faktiskt ska få sjukpensioneras så de kan få frid i sina sinnen och magar?

Ja absolut.

För är man riktigt sjuk oavsett sjukdom kanske man ska få värdighet genom att förståelsen ökar att man faktiskt INTE KAN jobba för att man blir för sjuk av det?

 

Ja jag vet inte.

 

Jag vet bara att jag har den bästa arbetsplatsen då man visar respekt för att man faktiskt mår dåligt ibland och att man faktiskt kan vara bra på det man jobbar med oavsett hur hälsan är.

 

I love my job.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0