Tänk att så här tänkte jag också en gång!!

Detta kommer från en artikel i Aftonbladet från den 12 mars 2012

”Jag trodde magen var slut”

Ingen rå lök eller vitlök, helst ingen stress, kaffe endast vid högtidliga tillfällen och aldrig kikärtor. Men däremot risavkok, regelbundna sovvanor och psylliumfröskal på morgongröten, det funkar. Jan Roostal har kommit på sin egen medicin mot sin överkänsliga mage.

Ett par tarmröntgen och lika många gastroskopier visade ingenting. Jan Roostals tarmar såg fina ut enligt läkarna. Han testades för glutenintolerans och för laktos, men nej, det var inget fel. Men varför blev han då så lös i magen efter att han ätit vissa livsmedel?

– Jag tror att jag lider av överkänslig tarm, helt enkelt. Om jag äter mycket baljväxter, grovt bröd eller mjölkprodukter blir jag otroligt lös i magen dagen efter. Gudskelov så får jag inte speciellt ont, men det är ju väldigt jobbigt ändå, säger Jan.

Medicinen slutade hjälpa

I vintras så blev han väldigt dålig. Magen var kass och han tyckte att han sprang på toaletten hela tiden. Han tog magmedicin men han tyckte inte att den hjälpte som den brukade. Tidigare kunde han ta några tabletter och sedan var faran över men nu åt han upp maxdosen åtta tabletter under två dygn och ändå kom magproblemen tillbaka snabbt igen.

– Det var riktigt illa, jag trodde att nu var magen slut, att det här var sista varningen, säger Jan.

Så kom han ihåg att han för länge sedan hade hört om en gammal huskur där man drack risavkok och att det skulle lugna ner magen. Sagt och gjort, Jan kokade upp ett par deciliter ris med mycket vatten i en stor kastrull och lät det koka och dra i ett par timmar. Sedan drack han avkoket under dagen och nästan genast märkte han skillnad.

Anpassar sig efter magen

– Det är helt fantastiskt mot lös mage. Jag kände efter ett tag att magen inte heller var lika känslig och att jag inte behövde vara lika noga med vad jag åt, säger han.

I dag har han alltid risavkok hemma men försöker också att leva på ett sätt som avlastar hans känsliga mage. Han tränar mycket och äter inte kött vilket gör att han äter mycket fisk och ägg för att få i sig proteiner. Han försöker att få i sig fibrer, men spannmål blir han dålig i magen av så det blir inte så mycket sådant.

– Jag måste anpassa mig efter min mage. Jag märker att om jag sover ordentligt och inte äter på några timmar innan jag går och lägger mig så mår jag mycket bättre. När jag cyklar mycket är det också väldigt bra för magen, berättar han.

Tar tabletter ibland

Fortfarande så händer det att han tar några magtabletter om magen krånglar. Det kan hända om han ska hålla föredrag eller om han är stressad eller nervös.

– Men jag tror att om jag lyckas ordna till mina vanor så att jag somnar i tid på kvällen och inte är i tidsnöd emellanåt så kan jag nog sluta med dem så småningom. Men det är svårt att få ihop det, säger han och ler.

Jessika Devert

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0