Gå ner i vikt! ♥

Det är något som jag verkligen skulle behöva göra. Men det är såååå svårt då det är så mycket som jag äter som jag mår dålig av pga magen. För det är svårt att inte kunna äta vad man vill och det blir ju då ett problem.

Jag läser och hör att många i min närhet håller på med LCFC dieten. Men (nu kan jag kanske för lite) men det är fööör mycket fett i den dieten. Sen kanske det skulle vara bra att dra ner på pasta och potatis och dyl, (jag har förstått att en del ibs.are mår bättre utan det).
Men då man har IBS är det ju så svårt att veta vad och vilka produkter man ska låta blir för att må bra i magen.
Jag har också lärt mig att inte plocka bort allt för då kanske man en dag sitter där och inte vågar eller kan äta något alls.

Jag skulle vilja gå på viktväktarna. Det har jag gjort förut. Men min överlevnad under den tiden var alla goda grönsaker. Men de klarar jag inte av längre. För har man IBS ska man inte äta för hårdsmälta grönskaker då tarmen inte klarar av det riktigt.

Så jag vet inte hur man ska gå till väga.

Nu tänker säkert någon. Men hon (dvs jag) som är så överviktig äter säkert en massa fett och onyttigt.

Ja det är klart att jag äter fel då jag är överviktig, det förnekar jag inte heller.

Några tycker nog att det bara är bortförklaringar jag kommer med också. Men visst jag erkänner att det inte är lätt att äta rätt och att kämpa så jag kan gå ner i vikt. Jag gillar inte att styras och att äta efter ett schema. Det funkar inte så bra i mitt liv och så JA det kanske är bortförklaringar. (Men sen finns det också fysiska och mag anledningar till att det faktiskt är svårt)

Men att hitta en diet som ger de resultat som jag vill ha är svårt för hur det än är ska man ju leva med den dieten resten av livet för att bibehålla den eventuella viktnedgången.

Så vad ska man göra?

Jo jag tänker äta det jag äter. Nyttigt eller onyttigt. Skit samma (ja för det gör jag ju, skiter av det mesta jag intar)
Men mindre portioner och kanske äta oftare kanske ger bra resultat det också.
Värt att testa kanske?

Men framför allt ska jag röra på mig mer.

Nu tänker inte jag bli en hysterisk träningsfreak. För det är inget jag tror på. För de flesta jag känner tränar hysteriskt och sen lägger de av igen.

Man måste hitta sånt som fungerar i sin vardag och som ger träning utan att behöva avsätta tid och så.
Fel?
Nja kanske men det är så jag måste leva mitt liv. Kombinera "bantning" och träning i min vardag.
Som tex ta en promenad innan middagen. Äta mindre portioner som jag nämne tidigare i inlägget. Kanske sätta mig på min dammiga motions cykel som ändå står där och samlar damm och har inhandlats för länge sedan. Det är ju bara att ta det ena benet före det andra, el jag nästan i alla fall.
Varför inte använda den då jag ändå har den hemma. Right?

Men att det ska vara så svårt att sätta igång fast man vet att det är det här som behövs.

Jag tror att min ovilja bottnar i att man blir itutad av andra att allt löser sig med att banta och träna.
Det är något som jag ständigt får höra av andra. Ät rätt träna mer så blir du frisk. Nu vet ju vi som har IBS att det inte riktigt fungerar så enkelt.
Vi som har IBS vet ju också att andra är så jäkla skitbra på att ge tips och råd. Men man kan inte bli arg på dem. Det är ju inte deras fel att de inte är insatta i detta. De tror ju på det dom vill.
Men vi vet att det inte är så lätt. Men det finns fullt av människor som kan och vet allt bättre än oss.

Nu är ju inte så att min IBS kommer att försvinna bara för att jag bantar och tränar. Men JAG kanske mår bättre rent fysiskt. Eller hur?

Ja ja det är ju bara att bestämma sig. Men inte för att du säger det till mig utan för att jag VILL.

Jag måste leva mitt liv så som du lever ditt. Allt för att det ska bli så bra som det kan för MIG.

Kommentarer
Postat av: V

Förstår dina funderingar. Motion är bra, man mår bra både psykiskt och fysiskt av det. Kanske kan du inhandla en bra ljudbok (eller flera) och bestämma dig att trampa på din motionscykel ett antal dagar i veckan och samtidigt lyssna på en bra bok eller varför inte bra musik. Inte så dumt? Lycka till. Kämpar på mitt håll jag också. Nyss hemkommen från gymmet - full med endorfiner :) tyvärr så har jag ett knä som krånglar, men låter inte det hindra mig för har märkt hur dåligt jag mår när jag inte tränar. Ha en härlig söndagkväll!!

2012-02-19 @ 19:53:20
Postat av: Lotta

Tänk på att viktväktarna har förändrats sedan du var med och i dag får man äta allt men inte alltid! Jag vet fler som har olika problem som klarar vv bra! Så jag rycker de är värt att pröva! En sak e ju säkert, det fungerar och man lär sig äta rätt vilket gör att man inte behöver känna att set är en diet utan en livsstil! Så nu är det bara att skriva in sig å testa;-))

2012-02-19 @ 22:29:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0