Tuff tid!

Just nu går jag igenom en tuff tid av sjukdomar. Fast nu lät det allvarligare än det är, men det är inte mindre tufft för det.

 

Jag var förkyld i mitten på januari, med hög feber, ont i hela kroppen, snuva och hårt hosta som inte ville ge med sig alls, utan jag har hela tiden små hostat varje dag sen dess.

 

För ca två veckor sedan kontrollerade jag min urin. Allt bara för att jag hade ont i högersidan. Jag hade en kraftig långtgående urinvägsinfektion. Jag fick antibiotika som jag skulle ta under en vecka. När veckan hade gått tyckte jag att mina symtom var sämre än innan kuren. Konstigt men inte helt ovanligt då det gäller mig. (jag har ju svårt att bli av med infektioner)

 

Men några dagar senare (onsdag i förra veckan) insjuknar jag igen med en hosta som stegrade under några timmar. Under hela helgen som var så låg jag med feber mellan 38-39 grader. Skitjobbigt men man får lov att gilla läget fast det är svårt. Kände mig ynklig och ledsen över att vara helt ur slag IGEN.

 

Jag hade ledig måndag och då passade jag på och gå till läkaren på vårdcentralen.

 

Jag fick en tid och träffade en kvinnlig läkare. Hon lyssnade och lyssnade och lyssnade läääänge på lungorna. Men hon säger att det låter bra. Jag frågar då om hon inte hör allt rossel. Jo det gör jag säger hon. Men hur kan det då låta bra, frågar jag. Det har inte kommit till lungan än, svarar hon, och det kanske det inte heller gör. Men det kan ju vara lite klurigt med virus säger läkaren. Men det kan ju gå över till att bli bakteriuellt.

WTF.

Men vad ska jag göra då frågar jag snällt. Du ska få kortison utskrivet och host medicin så hoppas vi att det stannar där det är.

 

Jag frågar henne för säkerhet skull om hon skulle kunna ge mig remiss till labbet så jag kanske kunde få lämna in ett urinprov då jag inte känt mig bra i blåsan sen jag åt antibiotika som avslutades förra tisdagen. För jag sa att febern behöver ju kanske inte ha med förkylningen att göra. Jo då det har den, så du behöver inte lämna något urinprov. Jag försöker förklara min situation med urinblåsan men hon tycker inte att det behövs.

Jag trodde att en läkare ska lyssna på en patient för att kunna ställa de rätta diagnoserna, men här fanns det inget intresse allt.

 

Jag gick till apoteket efter läkarbesöker och hämtade ut min host medicin som jag fått utskrivet, trots att tjejen där var osäker på att jag borde ta den pga min IBS. Jag hade trots allt berättat om min IBS för läkaren men hon sa att det skulle fungera. Men apotekarien var väldigt osäker på om jag verkligen skulle ta den. Men jag hämtade ändå ut Hostmedicinen men jag tog snabbt ett beslut på att låta bli den då jag ärbenägen att hålla med tjejen på apoteket. Kortisonet som läkaren hade skrivit ut till mig var slut på apoteket och beställdes. Men Den kunde jag hämta ut i går. Så den fick jag vänta på i några dagar. Men nu har jag tagit den några ggr.

 

Jag gick sedan hem och ringde min gyn läkare. Jag fick då komma dit direkt och utan att betala en krona. Jag fick då veta att urinprovet såg minst lika illa ut eller kanske tom värre ut än förra ggn. Så jag fick ny kur på fem dagar.

En dunder kur.
Eller som sköterskan sa. Det är ju lite svårt med dig då du inte kan ta penicillin, så du får ta en stark kur nu. (det finns tydligen inget mellan läge. Jag brukar undra vad de ska sätta in om jag blir dödsjuk någon gång, då de är tvungen att gå på starka preparat när man borde kunna ta det svagare. Men är man allergiker mot penicillin som jag är så är man).

 

När jag sedan kommer hem med tabletterna så läste jag på fass. Där stod det så här.

 

1. VAD ÄR CIPROFLOXACIN BLUEFISH OCH VAD ANVÄNDS DET FÖR?

 

Ciprofloxacin Bluefish är ett antibiotikum som verkar genom att hämma ett enzym som bakterierna behöver för att kunna föröka sig.

 

Ciprofloxacin Bluefish används vid bakterieinfektioner i urinvägar, prostata, nedre luftvägar (t ex långvarig luftrörskatarr och lunginflammation), hud, mjukdelar, skelett, vid gonorré och för att förebygga eller behandla svår diarré.


Nu när jag klistrade in texten här ser jag att den tom förebygger eller behandla svår diarré.

För shit vad bredd spektra det var på den här kuren. Jag tänkte på det nu att i måndags när jag var på gyn så ”ballade” magen ut och jag fick gå på toan där. Jag fick akut diarre pga eller ev pga juicen jag druckit. Jag vet att jag kan vara känslig för juicer. Men jag har inte varit på toan sen dess. och jag tog första kuren antibiotika i måndagskväll.

 

Kanske biter den även på min hosta tänkte jag och samma natt händer det här.

 

Efter första intaget av antibiotikan hände det förändringar i min hosta, efter flertalet timmar. Natten mellan måndag och tisdag var det som att allt slem satte igång och rörde på sig. Om jag ska vara ärlig var det den jävligaste natten ever in my life. Jag trodde jag skulle storkna av allt slem, som bara åkte upp och ner i halsen och i bröstet. Det stockades sig så jag knappt fick luft långa stunder då jag bara hostade och hostade.

 

Det konstiga är att jag också har haft konstant ont i svanken i flera månader och när jag åt antibiotika förra veckan så försvann det onda men kom sedan tillbaka i helgen. Jag kan få känningar i njurarna när jag har uvi men jag brukar inte ha ont i svanken. Men nu när jag började denna kuren försvann det ryggonta igen. Kanske är det även medicinen som påverkar mig positivt.

Ja du vad vet jag. Kanske blir denna kuren en dunder succe. På många sätt.

Den postiva med den här antibiotikan verkar ju vara:

  • att den inte ger mig några diareer eller magont trots min IBS
  • att den kanske påverkar min hosta positivt, trots att läkaren sa att det är ett virus (för hostan har lättat efter att jag börjat ta min antibiotika)
  • att den gör att det inte gör ont i kroppen
  • att den kanske kanske tar bort min urinvägsinfektion.

 

Om den kommer att bita på urinvägsinfektionen. DET återstår ju att se....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0