Det kom ett mail.

Det kom en dag ett mail.

 

Jag har fått tillstånd att lägga upp det här men har tagit bort lite av texten.

 

DET KOM ETT MAIL

2014 02 05

 

IBS
 
Hej! Mitt namn är A men kallas M. Jag är 45 år och har fått diagnosen IBS.

Jag bor i Finland och här har vi tyvärr inte kommit så långt som ni i Sverige.

Jag skulle gärna vilja höra och dela lite av hur jag känner det också.

Så jobbigt då man inte finner nån att diskutera detta med.

Om Du tycker så skriv och berätta hur Du upplever Din IBS mm.

Jag kom på Ditt namn då jag sökte på IBS.
Mvh, M

 

MITT MAIL SVAR:

2014 02 07

 

Hej A/M!

 

Tack för ditt mail. Jag antar att du hittade min mail adress via min Ibs blogg?

 

Jag har haft magproblem i sååå många år att det är en del av mitt liv. Jag vet inte hur det var innan jag fick diagnosen. Jag var bara åtta år.

 

Mitt liv påverkas rätt mycket i perioder av IBS:en.

 

Jag undviker situationer där man ska äta något. Det gör att mitt sociala liv har blivit begränsat. Däremot så händer det allt för ofta att jag låter bli att äta då jag träffar vänner för middag på stan eller bara vid en enkel fika på stan med goda vänner.

 

Min mage triggas igång vid matintag. Då den är lättretlig. Men låter jag bli att äta så kan jag klara av en hel arbetsdag eller en tur till stan.

 

Men när magen är riktigt illa så vågar jag inte gå någonstans.

 

Jag äter allt och undviker ingen föda, mer än just det där som jag verkligen blir dålig av. För visst finns d mat som jag alltid blir dålig av och de undviker jag.

 

Men ibland kan jag äta vad som helst och blir inte dålig och andra gånger kan jag bara dricka vatten så blir magen dålig. Jag har inte funnit det ultimata sättet när det gäller måltider.

 

Jag har naturligtvis bra dagar/veckor då min mage är helt ok. Då passar jag på att åka till stan och gå på bio med mera.

 

När magen är som sämst och jag behöver åka iväg och göra något speciellt så tar jag stoppande (Imodium+).

 

Min mage är lätt stressad. Behöver inte hända nått speciellt jobbigt i livet för att den ska rasa.

 

Sen kan jag vara hur stressad som helst och må skit utan att min mage blir dålig. Ingen rim och reson med andra ord.

 

Så det finns inga bra sätt att hantera det. Låter trist kanske men så upplever jag det i alla fall.

 

Mitt stora problem är ju då diarréerna, magsmärtorna och gaserna.

.

 

 

Ps. Får jag lägga upp ditt mail på bloggen?Jag skriver inte ut ditt namn.

 

 

SVAR FRÅN M

2014 02 08

 

Hej!

Jo jag hittade din mailadress via din blogg. Jag letar efter allt om denna helvetiska diagnos som bara är möjligt. Jag mår jättedåligt allt som oftast. Enorma magsmärtor blandat med både förstoppning och diarré.  Försöker äta gluten- och laktos fritt.  Vet ej om bättre eller inte men vågar ej testa annat.

 

Gjort både gastroskopi och coloskopi och enda avvikande magmunnen som ej stänger. Nu just genomgått en antibiotikakur för mycoplasma vilket gjort att orken väldigt låg. Jag jobbar heltid och har aldrig varit hemma för mina smärtor

 Ingen tid Mao för sjukledigt.  Jag kämpar på och de brukar prata om finska sisun och håller väl med men väldigt dumt för min egen hälsa. 

 

Hurudana smärtor upplever du? Jag tycker så hela kroppssmärtor som också ryggen, nere i magen, under både högre och nedre revben... Ska det vara så?

 

 Vi så väldigt lite info här i Finland. Ingen egentligen någon koll. Somliga dagar har jag även mycket slem samt andningssvårigheter och då försöker jag hålla igång med promenader fast dålig. 

 

Du får gärna använda mitt mail i din blogg. Är du med på facebook? Vill gärna hålla kontakt om möjligt. Ha en bra dag. M.

 

MITT SVAR TILL M

2014 02 08

Hej M..

Jag har exakt samma problem som du.

Ont i magen nästan varje dag, illamående, ont i huvud, rygg, och vid revbenskanten.

Jag har också tagit bort min gallblåsa. När magen är orolig och jag är inne i en diarré period så får jag också ont i gallan och det kommer ut mängder av galla när jag går på toaletten.

Jag är ständigt trött och orkeslös.

Sen kommer det korta perioder då jag känner mig ganska ok. Magen är lugn och jag mår bra helt enkelt men sen slår d till helt oförberett och jag får allt för ofta ställa in saker som jag vill göra.

Känns då knepigt att boka saker med vänner och bekanta.

Jag har gjort gastroskopi, koloskopi Åh nu har jag glömt namnet på vilket som är vad.'

Men jag har gjort en undersökning där man kollade endast änttarmens och en där man kollade hela tjocktarmen.

Det enda man såg på koloskopin var att min tjocktarm var väldigt skrynklig men d var inget konstigt sa läkaren. För när tarmen står och krampar hela tiden så blir d så.

Min tjocktarm jobbar fort hela tiden, därav mina diarréer.

Jag har precis addad dig på facebook.

 

 

Tillsammans är vi starka.//minibsochjag


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0