Det kom ett mail.

Den 5 mars 2014
 
 
Hej på dig!

Först vill jag säga Jag är så glad att du har denna blogg då jag inte har någon som förstår hur det är att leva med IBS. 

Jag är en 25 årig kille som under en längre tid haft problem med uppsvälld mage samt att jag blir förstoppad. Jag upplever ofta att jag blir väldigt trött och ibland känslan av blodtrycksfall.

Som tur är har jag inte någon smärta i magen.

Efter många tester har läkarna inte hittat något fel. utan diagnoserat mig med IBS.

Jag har haft alla kriterier för IBS utom diarréer.  

Mitt stora problemet är att jag ibland blir orolig av att det kan vara något värre (typ cancer) det är under dessa stunder som jag mår värst.

Då blir jag även nedstämd vilket jag vill komma ifrån då det påverkar min omgivning. 

Känner du igen denna känsla?

isf Hur har du gjort för att underlätta ditt vardagsliv?

 

Mitt svar:

Hej M!

Vad roligt att du hittat min blogg.

Men jag blir samtidigt ledsen över att vi är sååå många som lider av IBS.

För hur det än är så styr den oss ganska så mycket.

Känslan du beskriver att du är orolig över att det skulle kunna vara cancer istället kanske inte är så konstig. För visst är d så att vår "fantasi" drar i väg med oss. Ja menar inte att det är en dålig tanke och jag förstår att den kan komma. Jag har aldrig själv tänkt den tanken.

Det du får tänka är att du faktiskt är utredd och om det skulle vara just cancer skulle du ha vetat om det.

Jag kan också känna mig nedstämd speciellt då jag har en dålig magperiod. Livet känns då tungt och orättvist. Men sen finner man de där guldglimtarna i livet som gör att livet känns helt ok ändå.

Jag har jobbat mycket med att försöka tänka på allt det positiva som jag faktiskt omges med också. Men klart så faller man ner i hopplöshetskänslan då och då.

Jag har inga givna tips så där direkt. Men försök göra det som är roligt och omge dig med människor som kan förstå hur du har det.

Det är inte enkelt men kanske kan tanken hjälpa dig lite grann i alla fall.

Lycka till.

Förresten får jag publicera ditt mail på bloggen??

Kanske är d någon annan som känner igen det du känner och hur du upplever din IBS.

Kanske kan någon annan också stötta dig.

Lägger naturligtvis inte ut din mailadress eller namn.

 

Svaret jag fick tillbaka:

Hej igen!

Tack för ditt svar det hjälper mycket att läsa och prata med andra som har liknande besvär, även om många skäms för att prata om de.

Givetvis får du publicera mitt mail, utan mina uppgifter, kanske finns det någon som känner igen sig. Mvh M


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0