Svar på ett mail.

Det kom ett mail 7 maj 2014.

 

Hej
Jag har nu hittat tillbaka till din blogg efter att inte vart in nånting på några månader, har läst igenom de inlägg jag missat nu.
Jag är just nu inne i en hemsk period med min mage. Ingenting verkar fungera. Äter jag blir jag dålig, äter jag inte blir jag också dålig, jag har ont, mår illa och bor nästan inne på toaletten. Jag är nära upplösningstillstånd eller vad jag ska säga då ingenting jag gör tycks hjälpa. Mina stoppande, dimor, imodium gör inte sitt jobb heller och inolaxolen som hjälpte ett tag gör inte det längre. Det är väl så det är, iaf för mig, att man ständigt får leta efter nya metoder och mediciner som funkar, då en och samma ofta går bra ett tag men sedan är man tillbaka på ruta ett igen.
Jag har nu börjat med en ny medicin som heter Silicea som är en mag och tarm gel. Jag hoppas nu att det kommer hjälpa, annars är det bara att leta vidare. Har du provat den eller är det någon annan som har någon erfarenhet av den? Om du vill kan jag återkomma med hur det fungerat senare om det finns någon som funderat på den.
När jag har en jobbig period i min ibs blir jag stressad, orolig, nervös, trött och slö och allmänt deprimerad & dessa "humör" gör mig också dålig vilket gör att det blir som en ond cirkel.
Extra jobbigt måste det ändå vara när man jobbar och man känner att det trycker på och kanske inte har en toalett i närheten, vilket jag ofta inte har i mitt yrke.
Just nu känns allt så hopplöst och det känns som det aldrig ska bli bättre.
Jag läste i ett tidigare inlägg att du får ut galla vid diarre? Hur ser man det? Jag tror ibland jag har galla som kommer ut när ja är riktigt dålig, det ser ut som galla sådär gult som de väl är?
Jag kan även uppleva att det kommer något skummigt, ser ut som spott kan man säga. Händer det bara mig?
Sedan jag fick min ibs har jag av någon anledning (snuskigt egentligen) men man håller koll på utseendet på avföringen..
Nu är jag väldigt öppen med mina besvär och kan prata om vad som helst, tycker du det är jobbigt eller obehagligt får du säga till om mina frågor är konstiga.
Hälsningar N

Du får publicera mitt mej på din blogg om du vill. Skulle vara kul veta om fler har provat silicea och hur det har fungerat av dom som läser din blogg :)

 

Mitt svar:

 

Hej N.

 

Nä jag tycker inte dina frågor är konstiga alls och att du skriver öppet och ärligt tyder ju på att vi kommit en bit i vår bearbetning över våra symtom. För jag tror att vi bara kan få förståelse om vi berättar HUR DET ÄR.

 

Jag håller nämligen också koll på hur min avföring ser ut (där försvann nog möjligheten att få gå på dejt)…

 

Jag känner igen mig så väl i det du skriver.

 

Hur jag vet att d är galla som kommer ut?

Två saker. (som blev tre)

Jag har känning i gallregionen och jag får gulfärgat i toaletten. Plus att d svider som eld när jag torkar mig.

Det där skummig får jag också då och då. Speciellt när magen är riktigt illa.

 

Jag hade en hemsk period under ca fyra veckor då magen aldrig ville stilla sig. Inte ens med imodium plus. Men sen plötsligt en dag efter mycket lidande så blev magen lugn och har nu hållit i sig flera veckor. Nått akut toabesök har jag iof haft men magen lugnade sig direkt.

 

Det är så lätt att man hamnar i dystra tankar om att man aldrig kommer bli bättre.

Jag har under alla mina år inte funnit det ultimata sättet att leva och äta.

Kanske är d så att vissa människor aldrig blir friska och det får jag kanske acceptera.

De små förbättringar jag finner på vägen, betalar sig i guld i sinnet. Lycklig blir jag för det lilla.

De är kanske så att en vacker dag kanske man finner en medicin som gör att man kan styra magen totalt.

 

 

 

Det är så kul när du/plus ni andra som delger hur ni har det i era liv med IBS.

 

Som jag har sagt förut.

 

Det är tillsammans som vi kommer få andra att förstå.

 

Du får jätte gärna återkomma och berätta hur det fungerar med Silicea. Då jag inte har provat den så väntar jag med spänning på dina resultat.

 

Tack för att du delger din historia och att du återkommer hit till min blogg.

 

Kram.

 

Ps. N har gett mig tillstånd att lägga upp hennes mail här. Ds.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0