Svar på kommentar

Svar på kommentar till inlägget VÄRSTA DAGEN PÅ LÄNGE
 
Hur ser man att man har galla i överföringen och hur är symtomen vid ett anfall? Vad orsakar anfallen?
 
 
Mitt svar till anonym!!

Jag vill börja med att skriva att det är så roligt att ni kommenterar mina inlägg. Alla är välkomna att skriva till mig.
 
Men varför är du anonym?
 
Vad är d som ligger bakom din undring tänker jag. Är du i ingemansland där du försöker ta reda på om du har IBS eller känner du någon som har och du vill förstå hur din vän har det`?
 
Som du ser så är min undran bara av den nyfikna karaktären.
 
Men nu svar på din fråga.
 
Förresten vad oförskämt av mig att svara med att ställa egna frågor först. Förlåt.
 
Men mitt svar nu då.
 
Jag vet hur det känns att ha gallanfall då jag hade gallsten för många år sedan. (då tog man bort min gallblåsa men problemen återstod men inte lika ofta)
Men för den som inte haft det så kan jag berätta att mina gallanfall börjar med att jag får ont i hela magen men att d mest sitter under höger revben och att det spänner bak i rygg och upp till halsen. Det är en specifik känsla som är lite svårt att förklara. Men jag mår mycket illa och jag brukar få mängder av sura uppstötningar i samband med det här. Det hör nog inte till gallanfall men jag funkar så.
 
Sä här står det på 1177 vårduiden.
 
Symtom

Om man har ett gallstensanfall gör det oftast ont i attacker med stunder emellan då det gör mindre ont. Vanliga symtom är att

  • det gör ont på ett skärande eller krampartat sätt under revbenen på höger sida
  • man har ont högt upp i magen vid mellangärdet och smärtan strålar ut mot ryggen och högra axeln
  • det känns ömt över gallblåsan samtidigt som det gör ont
  • man känner sig uppblåst och bubblig i magen samt illamående och kallsvettig.
 
Smärtan jag känner är nästan outhärdlig och jag får frossa och mycket mycket ont.
 
Anfallen kommer numera oftast för mig när min IBS är i ett skov. Dvs mycket tarmvärk och diareer..
(självklart också om jag äter mycet fet man och chips och massa annat fett under samma period)
 
När det kommer galla vid toalettbesök ser jag på färgen. Det blir liksom gult. Sen svider det som eld efter typ andra-tredje toalettbesöken på kort tid.
 
 
Vårdguiden säger: Risken minskar om man undviker
  • fet, rökt, stekt eller kolesterolrik mat som till exempel ägg
  • äpplen, gurka, päron och grön paprika
  • vissa läkemedel, bland annat sådana som innehåller kodein.
Här kan du på vårdguiden läsa mer om gallsten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0