Svar på kommentar som kommenterats.

Mickan om Svar på kommentar!!:
Dock är det ofta så att många läkare, tyvärr, säger att det är IBS, just för att de inte har en aning..min läkare "erkände"det för mig..han är väl ärlig iaf. Men det är inte okej att det är så!!

Hur funkar din magvärk..har du värk jämt eller bara som kramper ibland?? Jag är lite förvirrad över hur det funkar för andra med värk och sånt?
Hoppas att det går bra för dig med din mage!!:)
Kram Mikaela


Mitt svar:

Hej Mikaela!

Ja tyvärr verkar det som att IBS får stå för alla magproblems diagnoser. Vad jag menar med det är att om man inte finner annat fel så heter det IBS.

Det kanske är så att det är IBS men jag drömmer och hoppas på att de ska finna ett prov som man kan ta som BEVISAR att det faktiskt är IBS och inga andra fel.

Men vi kanske är snabbare där än vi anar.

Jag har ju tidigare lagt upp ett inlägg och länk till en artikel i Aftonbladet som du finner HÄR.

Det vore ju toppen om de först och främst kunde hitta de gemensamma nämnare mellan olika patienter med IBS och sen finna ett labb test som visar att man har sjukdomen.

Vi får hålla tummarna.

För det som jag är rädd för är att vi med detta kommer att missförstås och inte blir trodda på om man hela tiden skriver att man ställt fel diagnos på IBS.are eller att man får diagnosen för att läkarna inte orkar ta reda på vad som är fel. Att de hellre sätter diagnos IBS för att slippa lägga tid på ordentliga tester och undersökningar.

För det skulle göra att vi alla skulle bli misstrodda i stor skala.

Jag är i alla fall i nuläget glad över att man kommit på vad som är fel på tarmen när man fått diagnos IBS. En Tarmfunktions Störning. Det kan ingen ta i från oss.

//M

Ps. Svar på din fråga. Jag får kramper ibland, oftast i samband med mat intag. Men jag kan också få magvärk däremellan. Men jag har också problem med gall funktionen. Jag har ingen gallblåsa men jag kan få ont så in i h*lveta då och då.

När jag är i ett skov då jag har diarre hela tiden då slås också gallan ut. Det ger kraftiga magsmärtor som jag ibland kan avhjälpa med min gallmedicin Papaverin.

Men just nu är min mage väldigt snäll mot mig. Kanske för att jag stressat ner i mängder och jag har inte så mycket press på mig som förut. Det har skett en förändring på folk i min närhet som gjort att jag också stressat ner.

Men jag ska inte ropa för högt, för rätt var det är så ballar magen ut. Då brukar det hålla i sig länge.

Kram.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0