Svar på kommentar!!

Camillas kommentar om inlägget ang  Mag och tarm föreningen.:

Enligt mig ett bevis på att ingen tar IBS på allvar...
Träffade dietisten häromdagen och hon ifrågasatte min diagnos, men hon hade ingen idé över vad det kunde vara. Jaha?! Är jag i "ingemansland" igen? Haha!

Mitt svar:

Ja man blir lite ledsen att det hela tiden ska ifråga sättas. En läkare sa till mig för ett tag sedan, när jag nämnde att jag har ibs också. Så sa han att det verkar som en del läkare sätter en diagnos för att man inte kan säga att det inte har en aning om vad man lider av.

Det är ju samma sak när man söker läkare då man är förkyld el dyl. Då säger d ju att man har virus. För det vet vi ju allihopa att du hjälper ingen antibiotika eller peniccillin.

Enkelt för dem helt enkelt (mohaaaha)

Men det får verkligen inte vara så att när man söker för problem med magen så ska man få diagnosen IBS för att det är enklast för läkaren.

För ibs är ju faktiskt en funktionsnedsättning i tarmen så det är ingen man har om man inte har dom problemen.

Jag blir lite ledsen ibland då det fortfarande idag har en så dålig klang när man säger att man har ibs.

Som att man är inbillningsjuk eller en SÅN DÄR som man inte kan hjälpa för att man lider av något som inte finns givna mediciner för. Eller behandlingar.

För att ha IBS är inte roligt i någon form. Man blir tvungen att ändra hela sin personlighet ibland. Hm det där lät konstigt formulerat, men ni som har sjukdomen vet EXAKT vad jag menar.

Man kan inte göra det man vill. Man kan inte äta det man vill. Man ställer in fika, middagar och andra aktiviteter på väldigt korta varslar ibland. Vilket gör att folk runt omkring tror man smiter för att man ångrat sig och att man inte är intresserad av dem. Men det är ju såååå fel. Det är magen som styr mig och inte jag som styr den.

Sen har jag iof tagit lite kontroll över min mage. Men det är ju tack vare mina dimor/imodium.

Varför jag skriver ut båda medicineran beror på att båda fungerar skit bra för mig men jag mår oftast illa av just dimor men inte av imodium.

Tillbaka till ämnet nu. Jag hoppas verkligen att Ersta sjukhus kommer att behålla sin IBS motttagning som de har där. För dom är nog de enda som förstår oss och som insett att de behövs.

Kram.

Kommentarer
Postat av: Mickan

Dock är det ofta så att många läkare, tyvärr, säger att det är IBS, just för att de inte har en aning..min läkare "erkände"det för mig..han är väl ärlig iaf. Men det är inte okej att det är så!!



Hur funkar din magvärk..har du värk jämt eller bara som kramper ibland?? Jag är lite förvirrad över hur det funkar för andra med värk och sånt?

Hoppas att det går bra för dig med din mage!!:)

Kram Mikaela

2012-04-18 @ 13:45:09
URL: http://runemyra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0