En av nackdelarna med IBS är iof många men...

...det är när man ständigt vaknar med illamående. Man vaknar som värsta gravid monstret. Men gravid är jag ju inte så d får man ju inget för sitt illamående. Man får må illa utan presenten. Men det är bara att gilla läget. Men oftast går det över då man varit uppe några timmar.

En annan nackdel som jag har när jag insjuknar och det är att när diarreerna har tagit över så får jag ofta en helt utslagen mag och tarmsystem. Jag har ju haft gallsten och opererade bort gallan för mååååånga år sen.

Men när magen har kraschat ordentligt så slår gallan ut också. Ja för även om jag inte har en gallblåsa så har jag fortfarande produktion av galla.

Vilket innebär att när diarrererna hållit på ett tag så hm skiter jag bara en massa galla till slut.

Det är definitivt inte skönt då det fräter och är så stark man känner sig skinnflådd till slut..

Man vill inte gå på toan för att det gör så ont men man måste ju då magen tömmer sig vare sig du vill eller inte.

Ja jag sa ju att jag skulle skriva med inlevelse och med en äcklig ärlighet.

Men Man läser faktiskt den här bloggen på egen risk *smile*.

Gallan produceras i levern och samlas upp i gallblåsan, därifrån den vid behov pumpas ut i tunntarmen. Illustration: YLE/Mikael Lehtelä

Vad är galla?

Galla produceras i levern och innehåller bl.a. gallsyra och bilirubin.

Gallsyran behövs för nedbrytningen av fetter i tarmen. Bilirubin är en slaggprodukt som härstammar från slutanvända röda blodkroppar.

Bilirubinet ger gallan dess gula färg och gör avföringen brun. Om gallan av någon anledning inte kan komma ut i tarmen blir avföringen ljus (pga av att bilirubinet saknas) och fet (pga att gallsyrorna inte kunnat spjälka fettet) och flyter i toalettskålen. Om bilirubinet inte kan komma ut via tarmen samlas det i kroppen och gör huden och ögonvitorna gula. Urinen blir mörk. I samband med denna gulsot förekommer också klåda, förorsakad av gallämnen som samlas i huden.

Gallan kan också innehålla kalk och/eller kolesterol. Det är av dessa som gallstenar bildas. Benägenheten för gallsten är olika hos olika personer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0