Julen närmar sig med storm steg!

Julen är en underbar högtid om man ska vara helt ärlig.

Men då gäller det att man bestämmer sig för hur JAG vill att den ska se ut.

 

För mig är det så att jag ALLTID ställt för höga krav på mig hur en jul ska se ut och hur och vad man ska ha för att det ska vara en RIKTIG JUL.

 

När barnen var små överpyntade man som om man ville bevisa hur himla mycket jul det skulle vara i MITT hem.

 

När barnen var små bakade man både det ena och det andra. DET var iof kul. För barnens glädje blev ju min glädje. Ja du vet det där med dubbel glädje.

 

Men iom att julen är den stressigaste tidpunkten under året så var jag tvungen att ta ställning en dag på hur den skulle vara för mig för att kallas riktig men utan alla höga krav.

 

Då bestämde jag mig för att jag GÖR bara det som faktiskt ÄR viktigt för att jag ska få jul stämning.

 

Jag bakar sällan nu mera – Icas bullar smakar minst lika gott och jag slipper ödsla viktigt tid på att baka dem.

Jag pyntar lagom mycket för att jul stämningen ska kunna infinna sig.

Jag vill ha jul gardiner och helst i alla rum. Julstjärnorna pryder varje rum också.

Jag lagar den maten som faktiskt äts upp på julbordet.

Jag ser till att det finns många levande ljus att tända då jag vill det.

 

Så man kan väl säga att jag har skräddarsytt min jul så att jag både känner lugnt och harmoni över julen. Ingen stress och inga krav.

 

Om jag sen bakar så är det just för att jag vill och tycker att tiden räcker till för det.

 

För hur det än är så kommer julen även om jag inte gjort alla dessa saker.

 

Sen måste vi vara ärliga över att man inte behöver handla julklappar för tusentals kronor. Varför inte köpa en present en annan tid på året bara för att glädja någon?

 

Ja det finns många tankar och naturligtvis känslor som är förknippade med julen men det viktigaste är nog att hitta sitt eget sätt.

 

För tänk efter. Hur många ggr har någon annan talat om för dig hur juligt du har det hemma?

 

För jag tror att man många ggr kanske gör saker för att andra ska tycka att man är duktig.

Men jag tycker numera att allt handlar om hur och vad som gör julen perfekt för dig.

 

När man sen dessutom lever med en sjukdom som är stressrelaterat blir man till slut tvingad att hitta många olika vägar för att dra ner på stress.

 

Hur gör du för att stressa mindre?

I vilka situationer stressar du upp och påverkas negativ i kroppen?


Kommentarer
Postat av: V

HÅller med dig fullständigt - igen :)



Överhuvudtaget har jag slutat att bry mig så mycket om vad andra tycker och tänker. Idag är det julfest på firman, jag tog komp ett par timmar och kom hem och ska mysa med mina barn istället. Känns bäst så!



Julen firar vi hemma med endast barnen. Resten av släkten får man träffa på de andra helgdagarna - lugn och ro är viktigt och julstämning. Ett par klappar var - något som är köpt med omtanke och inte bara för att man "måste". Tid för eftertanke och tacksamhet är också viktigt. Är så glad att jag äntligen kommit till insikten att man inte alltid ska behöva göra alla andra nöjda - man ska tänka på sig själv och de som står en allra närmast framförallt :)

2011-12-02 @ 16:18:04
Postat av: M svarar

Hej V!

Vad kul att höra av dig igen.



Ja vi som har en stressrelaterad diagnos måste vara snällare mot oss själva än mot andra.



Ja inte bokstavligen kanske utan mer att man tänker på vad som är viktigt och släppa det som man faktiskt kan avstå från.



2011-12-03 @ 02:52:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0