Dag 3 IBS skolan.




Idag började vi med att träffa Psykologen Johan Mellberg.

Han berättade lite om hur man använder hypnos och han pratade lite om estrad hypnos.

Det som man har sett på tv mm.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Man använder Hypnos för att hjälpa en patient att minnas bättre.


Hypnos är när man förändrar medvetande tillstånden.

Man kan säga att det är lite samma som när man:

  • dagdrömmer
  • vid Sömn
  • och vid Hypnos.

 

Han berättade om en djupare meditativ hypnos som man gör i en tank med vatten och man ligger där i och flyter. Där kan man komma längre ner i medvetande tillståndet.

Man kan ibland använda hypnos vid smärta. Det har visat sig ge smärtlindring.

Efter en hypnos kan man bli

  • mer kreativ
  • släppa beteendemönster
  • lättare att komma i nya banor
  • kan minnas lättare

 

Det används även Hypnos vid IBS.

Man kan påverka det som inte är viljestyrt.

  • temperatur, blodtryck och mag och tarmkanalen.

 

För vid IBS har Magen och tarmen har kommit av sig.


Hypnos är:

  • läkande
  • bra återhämtning

Vi blev sedan hypnotiserade.

 

Jag kan säga att jag var JÄTTE SKEPTISK. Tror faktiskt inte på något sådant.  Men vi lade oss på madrass på golvet och han började tala.

 

Det var helt fantastiskt. Medan han talade så kände man just det han sade.

Jag får alltid ont i min rygg och i mina knän då jag ligger platt fall på ryggen men medan han talade så släppte all smärta i knän och rygg.

 

Några av de andra deltagarna somnade. Hihihi de tom snarkade.

Innan lunchen talade Sköterskan Ann om receptfria mediciner.

Fick en del bra tips faktiskt.






Vid lunchen gick jag ut själv och gick in i Ersta kyrkan för jag bara älskar kyrkor.

Ser ni fönstret högst upp i det högsta huset rakt fram? Där uppe är stillhetens kapell. Där vi hade vår hypnos.

Minneskorset för Estonias offer.

Kyrkingången.

Satte mig sen i solen och åt en macka som jag fått med mig från Ann. Härligt att få sitta där och titta ut över till Djurgården.

Är det här kärlekens träd? Ser du hjärtat?
När timmen var över gick jag in igen. Jag var nytankad med lite frisk luft. För det blåste faktiskt lite kallt i dag.

Kurator Barbro Hägg föreläste.

Hon berättade att 15% av hela jordens befolkning har IBS.

Våra tankar kring vad IBS är.

  • Tarmkaos
  • Diagnos
  • Ett tiillstånd
  • Ingen sjukdom men ändå en sjukdom.

 

Vad innebär att ha IBS.

  • Ökad planering
  • Man känner efter, ökad medvetenhet av kroppen
  • Ökad fokus på magen
  • Avstå från sociala aktiviteter
  • Ställer in bjudningar, tackar ibland ja men avbokar i sista stund
  • Avstår från nödvändiga saker
  • Får ingen förståelse
  • Förklara/ursäkta sig
  • Det är en kamp

Vad påverkar magen

  • Stress.
  • Orolig
  • Rädsla
  • Krav
  • Förväntningar
  • Mat och dryck
  • Alkohol
  • Medicin
  • Oro för andra
  • Sorg
  • Lycka – glädje
  • Lugn
  • Ledsenhet
  • Konflikter
  • Ilska
  • Nervositet
  • Andra sjukdomar
  • Sömnen
  • Vila.

Magen är som en minnesbank.Den lagrar tidigare händelser.

När vi spänner oss – får krpppen inte tillräckligt med syre,

 

Katastrof tanke:

  • Tänk om

Vi tänker tankar som tex att vi inte ska hinna till toaletten.

 

Men i stället ska vi tänka:

  • Logisk förmåga att se realiteten
  • Förnuft och tidigare erfarenhet. (har det hänt någon olycka tidigare)
  • Sannolikheten - rimligheten att något ska hända

 

Tänk om går rakt in i kroppen.

ÅNGESTENS NÄTVERK:

 

 

LIVSSTILSFÖRÄNDRINGAR:

  • kost
  • tobak, alkohol etc
  • motion
  • vila/ sömn
  • prestationskrav, ansvar
  • tidsplanering
  • psyiska påfrestningar
  • positiva upplevelser
  • skapande verksamhet (musik,konst)
  • annat
ALL INFORMATION/KÄLLAN SOM ÄR SKRIVET I DETTA INLÄGG KOMMER FRÅN IBS SKOLAN.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!

Hur kommer man till Ersta? Skulle behöva gå ibsskola. Inte för att jag själv tycker IBS helt passar in på mig (kaskadkräks åxo, inte alltid, och blir ibland så utslagen att jag krampar och måste få dropp) men smärtan och ångesten över att aldrig veta när eländet slår till är outhärdlig. Fick diagnosen ngn gång mellan -94 och -99 då besvären började. Den enda medicin jag fått prova är inolaxol men den hjälper inte när skoven är svåra. Testat imodium å liknande men de har heller ingen effekt. Kan gå månader, ibland längre, utan minsta besvär eller som nu när jag har konstant ont sen i december med återkommande akuta besvär som ibland slutar i ambulanstransport. Tyvärr gör de ju inte så mkt på akuten annat än vätskar upp en.

Ooops! nu babblar jag bara på. Ville mest veta hur man gör för att komma till Ersta på kurs som sagt. :)



Jättebra info från kurserna du har förresten.

/L

2011-06-03 @ 11:41:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0