Spolad (-_-)

Ett av mina problem är Diagnosen Ibs som den här bloggen mest handlar om.

Men jag har även Interstitiell Cystit (kronisk urinvägsinfektion). (som varit helt ok rätt länge) Men som nu har tagit fart igen. Man har ingen aning om hur man ska bota det. Gåtan kan aldrig få ett svar då man famlar i blindo. Men hellre det än att man inte gör något alls. *ler*

 

Mitt problem är att jag har haft kronisk urinvägsinfektion sen 1995. Eller det var då jag fick min diagnos.

Hur jag vet att jag har den diagnosen?

 

Jo man gjorde en cystoskopi och tittade i blåsan och man tog vävnadsprov. Då fick man fram att min blåsa var inflammerad. Något som kroppen ställer till med och som inget tydligen kan få bort. Det är inget som smittas utan något som den egna kroppen skapat eller hur man ska säga.

 

Jag har haft urinvägsinfektion mååånga ggr, den traditionella varianten. Med ont vid urinering och med ett dokumenterat labb prov som har visat på bakterier.

 

Men sedan gick det över till att det ibland inte visar några bakterier och att symtomen förvärras under en tid.

 

Just nu är jag i ett sånt läge där jag fått antibiotika vid två tillfällen och vid den andra medicineringen visade det sig att det inte fanns några bakterier. Back on 1 again.

 

Men i dag var jag hos min gynläkare för att försöka med en behandling som jag gjort tidigare hos honom i uppdrag från urologen på KS.

 

Man sprutar in Silverklorid i blåsan och sen tömmer man ut och fyller i igen.

Läkaren sprutade även in kortison i urinröret. Sen ska man hålla sig så länge man kan.

 

Vi får se om det gör någon skillnad, detta ska upprepas flera ggr. En ny tid fick jag med mig till i nästa vecka. Kanske gör detta att blåsan blir mindre känslig. För ett tag.

 

Min urolog säger att det är vanligt vid IBS att man även då har en känslig urinblåsa.

 

Det jobbiga är nu att då blåsan är överkänslig så har även min mage kraschat. Det är ju inte något kul läge men jag måste ju acceptera att så här fungerar min kropp.

 

Tog idag en imodium men den stoppade inte min mage. Men jag skulle ha tagit två tabletter så hade det stoppat. Det är ju så man tar dem. Två tabletter och ytterligare en till om man fortsätter springa på toaletten dvs om inte diarierna stannar.

 

Men man gör sina misstag. Förtsätter magen rinna så får jag ta två tabletter i morgon.

 

Right?

 

Men men….

 

Har du som har IBS samma URINBLÅSE problem???

 

Fakta om Interstitiell Cystit

http://o.cotot.com/interstitiell-cystit/sjukdomar-uti

 

http://o.cotot.com/interstitiell-cystit/forsta-interstitiell-cystit

 

http://o.cotot.com/interstitiell-cystit

 

http://www.urologkanalen.com/interstitiellcystit/index.shtml

 

http://www.sahlgrenska.se/sv/SU/Vardutbud/Urologi/Diagnoser-och-sjukdomstillstand/Interstitiell-cystit/

Kommentarer
Postat av: Mickan

Varför tog du inte en till imodium då.? Eller var det "förstört" för denna dagen då? :O

Jag tar ca 8 om dagen ibland.. Men kanske inte är riktigt samma isf:)

2012-04-26 @ 22:08:15
URL: http://runemyra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0