Att leva med IBS…

… är som att leva så som alla andra gör. Förutom att vi/jag tillbringar mer tid på toaletten. Ja i alla fall vi/jag som har IBS-D (som i diarré).

Vi/Jag har samma drömmar, som alla andra.
Fast alla våra drömmar kanske spolieras då magen bestämmer.

Vi/Jag har samma känsloregister som alla andra.
Vi/jag har kanske lite svårare att hålla dom inne då vi ständigt blir attackerad av människors oförsåelse.

Vi/Jag har samma funktioner i kroppen som alla andra, förutom att min tarm funktion går snabbare.
Som andra människor hela tiden tror att v/jag kan påverka.

Vi/jag kanske har oftare ont i magen än vad du har. Jag känner av min mage och tarmar mycket lättare än vad du gör.
Fast jag säger inte på något vis att du inte kan ha ont i din mage.
Men jag har oftast ont i min mage nästan varje dag.

Vi/jag har inte samma förutsättningar när det gäller att äta vad vi/jag vill.
Men vi äter ändå ibland det vi inte borde, för att det är gott. Men vi kanske inte gör det varje dag, utan planerar när man ska äta något gott men som gör magen lös, då man vet att man inget speciellt skall göras.

Vi/jag har inte samma förutsättningar att kunna göra det andra gör.
För magen säger nej och ser till att vi får stanna hemma för att vi har så vansinnigt ont och att toaletten är kompisen för dagen.

Vi/jag känner lycka precis som du.
Konstigt vore det annars.

Vi/jag känner ångest precis som du.
För saker som vi inte kan göra något åt.

Vi/jag sörjer som du.
För att vi blir sårade, för att någon vi bryr oss om inte mår bra mm mm.

Vi/jag skrattar åt roliga saker.
För vi är inte humor lösa..

Vi/jag blir arga på saker som upprör.
För att vi inte kan hjälpa andra, för att det är jobbigt att se andra såras.

Vi/jag gråter då vi är ledsna.
För att människor kan vara så jävla elaka. För att vi är lika sårbara som du.

Men när vi kommer till magen så är vi som andra människor som har just IBS, inte som du.

För du behöver säkert inte tänka på vad du äter?
Vart du ska åka?
Om det finns toalett dit du ska?
Att du ska bli skitnödig på tunnelbanan, bussen, bilen, flyget, pendeltåget you name it.

Vi/jag blir hela tiden medvetna om våra ”brister”,
Vi/jag får hela tiden höra att gör si gör så, så blir allt bra.
Vi/jag får hela tiden planera vår vardag, vilket du säkert gör också men definitivt inte på samma sätt.
Skillnaden är att du kanske kan genomföra din plan men det kan inte vi/jag.

Ska vi byta liv.

Ne vänta nu.
Jag gillar mitt liv. Jag älskar min familj, mina vänner och min släkt.

Så jag lever nog mitt liv men jag drömmer om en snällare mage. Jag hoppas på en bättre förståelse från andra, från kanske just dig.

Kan jag få det????

Kommentarer
Postat av: Malin

Väldigt bra skrivet!
Vi med IBS gör vårat bästa, det är väldigt jobbigt att leva med den här skit IBSen.
Nu har jag hittat en ny blogg att läsa :)

Svar: Du är så välkommen att läsa min blogg. Vi med IBS måste stötta varandra för det gör inga andra.

Kanske har du tips att ge mig och oss andra med IBS?
♥♥ Min IBS och Jag ♥♥

2012-08-31 @ 18:33:40
URL: http://mallizan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0