Lika för alla?

Sen jag började skriva min blogg har jag fått kontakt med många som har IBS.

 

Alla har vi på olika sätt och vi har alla olika symtom som är det som gör det jobbigt för just dem.

 

Men en sak som vi har gemensamt (har jag märkt i all fall) är att omgivningen runt omkring oss har såååå svårt att förstå hur det är att styras av denna sjukdom.

 

Man får konstiga kommentarer som att:

-         bit ihop, lite ont i magen har väl alla nå’n gång

-         men vadå, kan du inte åka till stan och ta en fika, men det finns ju toaletter överallt

-         vadå inte vågar, är du feg eller

-         men du som verkar göra så mycket, hur kan du säga att din mage styr

-         men du som verkar äta så mycket med tanke på hur fet du ser ut, hur kan du säga att du lider av diarréer. För jag vet minsann att de som gör det är magra.

-         du vet väl att sån’t där, det sitter minsann inte i magen utan i huvudet

 

 

Förstår de inte att det gör ont att bli ifrågasatt och inte trodd på. Tror dom att JAG/vi ljuger?

 

Ja ibland verkar det nästan så.

 

Men visst:

-         klart jag vet att man kan ha ont i magen nå’n gång. Men en annan har det ju nästan alltid.

-         Klart jag kan åka och ta en fika i stan och visst kan jag sätta mig på en offentlig toalett. Men hur kul på en skala mellan 1-10 är det då? Det svåra är egentligen att ta sig TILL stan. För på tunnelbanan finns inga toaletter.

-         Ja jag är feg. När magen är orolig och har varit lös i flera dagar. Klart jag då låter bli att göra vissa saker. För jag vill ju inte gå hem till folk och sitta på toaletten under hela besöket. Eller gå på bio och missa filmen för att jag måste sitta på toa.

-         Klart jag kan göra mycket. För jag har mina bra dagar, veckor också. Då passar jag på.

-         Ja jag har kanske helt fel mathållning och ja visst jag är fet om man nu vill kalla mig det. Men bara för att man har diarrer innebär det ju inte att man blir smal. För när magen är schysst går den in i  överlevnad och behåller allt man stoppat i sig och man lägger då på sig i stället.

-         Nej IBS är en rubbning i tarmen som jag inte kan styra med hjärnan. Det är fel i rytmen. Men sen kan jag hålla med om att det kan sitta i huvudet, Men aldrig sjukdomen utan mer att man slutar våga en massa saker. Jo då kan man nog skylla på huvudet. Man blir så besatt av hur magen är och när och om man ska våga göra en massa saker. Ibland blir det lättare att låta bli för att inte oroa kroppen som i sin tur gör magen orolig.

 

Jag frågade en (fd) vän en gång när hon var magsjuk.

-         ska vi åka till stan.

-         (jag fick ett klockrent) Nej

-         Men varför inte det, frågar jag.

-         Men fattar du inte det, jag har ju fortfarande diarréer, svara hon mig.

-         Ja men det finns ju toaletter där, kontrar jag.

-         Men är du helt jävla dum i huvudet, jag är ju sjuk.

 

Ja då gick det bra att ”skylla” på magen.

 

Det som jag brukar säga till dom som undrar hur det är att ha IBS.

Det är lite som att ha maginfluensa hela tiden.

 

Men då tycker folk att man är dum. För maginfluensa är ju något övergående, så då ska man ha större medkänsla och förståelse för dem än de behöver ha till min åkomma som jag enl dom kan styra med både vilja och hjärna.

 

Så fel dom har.

 

Vi ska acceptera och ha förståelse för varandra oavsett vad skälen är.

Eller hur.

 

Om jag har vänner som har sina problem så lägger jag inte mer börda på dem genom att visa mitt misstroende eller liknande.

 

Vi måste vara mer snälla mot varandra.

 

Så om jag inte kan åka till stan och ta en fika.

Kom hem till mig och ta en fika i stället.

 

Om jag inte kan gå på bio med dig, kom hem till mig så ser vi på film hos mig i stället.

 

För inte ska vi sluta umgås bara för att min mage styr mig. Inte ska jag sluta göra saker när magen funkar.

 

Men mest av allt, så passar jag på att njuta av saker då magen är snäll.

 

FÖR HUR JÄVLIG DEN ÄR IBLAND, LIKA SNÄLL KAN DEN VARA IBLAND OCKSÅ.

 



Kommentarer
Postat av: N*

Så himla bra skrivet! Ibland kan man bli så frustrerad på alla människor runt omkring en som verkligen inte kan förstå hur det är att leva med våra magar. Ibland eller ganska ofta får vi lov att avstå från saker på grund av diarrer. Man blir arg och deprimerad ibland över att ens mage ska kunna få styra över ens liv. Och sen som kryddan på moset förstår inte omgivningen, utan kommer med som du skriver nån spydig kommentar eller ställer någon dum fråga. Som om vi blir tvugna säga nej till den där fikan som vi planerat bara för att det är kul? Nej vi vill också kunna leva normalt, men det går bara inte alla dagar.

Svar: Tyvärr så är d nog så att det är bara vi som själva lever med det som kan förstå andra med samma eller liknande problem.
Men ju mer och destu fler vi är som berättar och talar om det så kanske de runt oss sakta men säkert kommer att förstå lite i taget.

Så småningom.
♥♥ Min IBS och Jag ♥♥

2013-08-03 @ 11:57:38
Postat av: Elisabeth

Åh! Jag blir verkligen frustrerad av det du skriver här! Alltså inte på dig, utan på de som tror att man "bara kan ta en fika i stan"!
Precis som du skriver så är det inte lätt att ta sig TILL stan! Jag har ju Gallsaltsmalabsorption och det gör att jag måste springa på toa flera ggr om dagen. Om jag dessutom blir stressad så blir magen värre!
Jag är också trött på folk som inte förstår!
Jag skulle kunna tänka mig att byta mage med den som säger något sånt en vecka, så kan de få se hur roligt det är...
Och det där med att vara fet och ha diarre.. Det fick jag höra av en läkare en gång. Han trodde att jag skulle vara pinnsmal, med tanke på alla toabesök. Och sen så trodde han inte på vad jag sa...

Jag måste säga att det var en klockren reaktion på din f.d kompis magsjuka! =)

Svar: Hej E.Trodde nästan där ett tag att du var frustrerad över något som jag hade skrivit. Men jag läste lite snabbt.
Men sen såg jag att det var ju inte alls det du var utan på alla oförstående personer som finns runt omkring oss.
Jag blir så glad för responsen jag får på det jag skriver här. Inte för att jag är glad för att ni också har IBS för det vore ju taskigt tänkt. Jag skulle ju önska att vi alla kunde bli av med det.
Nä vad jag menar är att jag är glad för att ni delger och bekräftar att vi inte har det så lätt alla gånger med de som är i vår närhet.
Att vara fler som förstår varandra känns härligt i magen.
//M
♥♥ Min IBS och Jag ♥♥

2013-08-13 @ 19:04:48
URL: http://www.lajsa.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0