Dags att skriva ett inlägg kanske.

Här i magens värld rullar livet på. Med ups and downs. (stavas det så?)
 
Jag satt precis och läste gamla inlägg här på min blogg och inser vilken jävla skitsjukdom  IBS är.
 
Det är så himla löjligt att en normal funktion i kroppen ska ställa till det så jävulusiskt mycket.
 
För äter vi så skiter vi.
Sover vi så orkar vi vara vakna.
Dricker vi så blir vi kissnödiga.
Älskar vi så blir vi älskade
och ogillar vi så ogillas vi.
 
Enkel matematik.
 
Men ändå så är d svårt att leva med något som man inte kan bestämma över.
 
På tal om det så skrivs d just nu mycket om något som heter foodmap (förlåt stavningen).
Jag är inte på något vis insatt i det men har väl snappat upp lite här och lite där.
 
Vad jag har förstått så ska man plocka bort mängder av mat, typ gluten, laktos mm mm.
För att man sen ska återinföra dessa för att se VAD man inte tål.
 
Eller nått sånt.
 
Rätta mig om jag har fel.
( skriv gärna och berätta varför just du fallit för Foodmap, hur du mår och vilka resultat du fått)
 
Men jag blir så kluven då jag läser om det. För gör vi inte oss själva en otjänst om vi plockar bort en massa saker och sen återinför dom för att se vad vi kan äta då våra magar IBLAND tål ditten och ibland INTE  tål datten. Hur vet vi då vad vi verkligen tål???
 
Får vi då fram en rättvis bild av vad just du/jag tål.
Jag är osäker på det.
 
Jag vet att vissa människor inte tål gluten, då är dom glutenallergiker. Det är inte jag.
Jag vet att en del människor är laktosintoleranta. Det är jag inte heller...
 
Ingeting säger att man som IBS:are inte ska äta detta för att magen inte tål det.
 
Sen finns d dom som har IBS som blivit bättre i sin sjukdom utan gluten och laktos.
 
Men det där gäller ju alla människor.
 
Jag är benägen att säga. Gör så som just du mår bra av.
 
För jag har i alla fall lärt mig att jag kan äta allt och hur mycket som helst av, men i andra sekunden kan jag inte äta någonting utan att magen spyr ur sig.
 
Jag tror att vill man veta så får man ta tester på om man tål gluten och laktos. Visar detta prov så finns d inget som hindrar att du äter och du behöver inte utesluta det.
 
MEN: Det här är vad jag tycker och tror på.
 
Däremot vet jag att det är ATT JAG ÄTER som är mitt problem oavsett om det är gluten, laktos, godis fett eller you name it.
 
MIN mag och tarmläkare som jag litar på till 1000% sa en gång.
- Ät vad du vill och börja inte ta bort föda, då din kropp missvisar dig vad du kan och inte kan äta. Rätt vad det är så vågar du inte äta mat överhuvudtaget och då är du riktigt illa ute.
.
.
.
Sen vet jag naturligtvis att d finns saker som jag ALLTID reagerar på och dom sakerna låter jag kanske bli.
Ibland.
 
För d stora problemet är oftast kombinationer av flera saker, för mycket fett, kontra alkhol, kontra otrolig stress.
 
Sen kan också magen triggas igång av för mycket fibrer under flera dagar, att jag äter för lite fett.
 
Som du ser finns d ingen rim och reson om VAD just JAG kan äta.
 
Därför lever jag på som jag gör.
 
Jag har haft IBS i 45 år och jag har inte löst min GÅTA över vad jag kan äta och vad jag inte kan äta.
 
DU SOM HAR IBS, GÖR SOM DU GÖR OCH TÄNK PÅ ATT DET SOM FUNKAR FÖR DIG KANSKE INTE FUNKAR FÖR MIG OCH DET SOM FUNKAR FÖR MIG KOMMER INTE FUNKA FÖR DIG.
 
IBLAND FUNKAR DET LIKA FÖR OSS BÅDA...
 
Som för dom flesta.
 
Tänk att du fortfarande läser min blogg...
 
Senaste statestiken..
Jag har ju inte lika många besökare som storbloggarna men d är absolut inte viktigt för mig.
 
56 besökare på en och samma dag är ju toppen. Så jag känner en stor ödmjukhet över att ni hittat hit.
 
Kram från mig till dig.
 

Kommentarer
Postat av: Sara

har du provat fodmap-kosten? Framtagen åt ibs patienter och hjälper ca 75-80% av alla som provar. Kolla in ibsfri.se, de har en ibs-skola för 495kr där de går igenom kosten samt stresshantering och lite annat. Görs på nätet i sin egen takt. Lite trixigt med kosten men absolut inget som är omöjligt, mest ovant till en början. :)

2015-01-10 @ 15:59:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0