Svar på kommentar

EDIT: SARA svarade på mitt svar här... se längre ner... (inlagt den 16 januari 2015)
 
Kommenar på inlägget; Dags att skriva ett inlägg kanske
 
har du provat fodmap-kosten? Framtagen åt ibs patienter och hjälper ca 75-80% av alla som provar. Kolla in ibsfri.se, de har en ibs-skola för 495kr där de går igenom kosten samt stresshantering och lite annat. Görs på nätet i sin egen takt. Lite trixigt med kosten men absolut inget som är omöjligt, mest ovant till en början. :)
 
Mitt svar:
 
Hej Sara.
 
Som jag skrev i inlägget så är jag restruktiv över att ta bort allt för mycket i min kost.
 
MIN mag och tarmläkare som jag litar på till 1000% sa en gång.
- Ät vad du vill och börja inte ta bort föda, då din kropp missvisar dig vad du kan och inte kan äta. Rätt vad det är så vågar du inte äta mat överhuvudtaget och då är du riktigt illa ute.
 
Jag har gått IBS skola på Ersta sjukhus för några år sedan och jag fick då en massa tips och råd där, som jag tagit till mig.
 
Jag är naturligtvis öppen för tips och ideer här också så klart men jag har haft IBS i så många år och min läkare och de på IBS skolan talade om att man inte kan bota IBS. Så jag tror att det är viktigt att man hittar sin egen väg och inte faller för alla som vill sälja på en, en massa saker som kostar för mycket pengar och som sen ändå inte hjälper i slutänden.
 
Jag har hört så mycket om fodmap och det verkar hjälpa väldigt många så inget ont i det men sen blir de sämre i alla fall och kanske tom ännu sämre än förut så jag vill inte riskera att bli sämre än jag är...
 
För jag mår mycket bättre i min mage just nu på det sättet jag hanterar den.
 
Det gör att jag låter bli att äta det som jag verkligen vet inte funkar och om jag ändå gör det så tar jag konsekvensen av det då min mage klarar av födan ibland och ibland inte.
 
SARA SVARAR
kul att du svarade på min kommentar! :) Absolut vet du och din dietist vad som passar bäst för just dig och din mage. Vill bara uppmärksamma dig på att dom på IBS-skolan är mycket måna om att inte utesluta livsmedel i onödan. Steg 1 är en elimineringsfas som görs mellan 2-12 veckor. Då utesluter man ALLA fodmaps ur kosten tills man känner att magen faktiskt fungerar i princip som på en frisk person, detta varierar hur fort för varje person, därför 2-12 veckor. Efter det börjar man stegvis, i råd med en dietist och en framtagen "lista", prova ett livsmedel i taget från den oranga kategorin (livsmedel som många klarar av men i begränsad mängd). Efter det gör man samma sak men med röd-markerade livsmedel, ett livsmedel i taget hela tiden. Det är livsmedel som de flesta med ibs har svårare för men som man ändå inte vill utesluta i onödan. När man gått igenom hela behandlingen är tanken att man ska ha gjort en egen mat-karta på vad man reagerar på och inte, samt vilken mängd :)
 
Mitt svar 16 januari 2015.

Klart jag svarar :-).
När jag får kommentarer eller mail så svarar jag alltid även om jag kanske inte gör det direkt.
 
Det du skriver låter logiskt ang fodmaps.
Men då jag levt så länge med detta så blir man såååå skeptisk till alla nymodigheter kring IBS.
 
Känns oftast som folk försöker tjäna pengar på alla tips och ideer kring detta.
Det gör att man till slut inte orkar ta det till sig.
 
Men jag får ta mig en funderare och läsa på mer om detta så kanske jag gör ett försök.

Kommentarer
Postat av: Sara

kul att du svarade på min kommentar! :) Absolut vet du och din dietist vad som passar bäst för just dig och din mage. Vill bara uppmärksamma dig på att dom på IBS-skolan är mycket måna om att inte utesluta livsmedel i onödan. Steg 1 är en elimineringsfas som görs mellan 2-12 veckor. Då utesluter man ALLA fodmaps ur kosten tills man känner att magen faktiskt fungerar i princip som på en frisk person, detta varierar hur fort för varje person, därför 2-12 veckor. Efter det börjar man stegvis, i råd med en dietist och en framtagen "lista", prova ett livsmedel i taget från den oranga kategorin (livsmedel som många klarar av men i begränsad mängd). Efter det gör man samma sak men med röd-markerade livsmedel, ett livsmedel i taget hela tiden. Det är livsmedel som de flesta med ibs har svårare för men som man ändå inte vill utesluta i onödan. När man gått igenom hela behandlingen är tanken att man ska ha gjort en egen mat-karta på vad man reagerar på och inte, samt vilken mängd :)

2015-01-11 @ 00:03:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0